Podle slov Jana Chalase ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod, je zde zdaleka nejhorší bilance mezi obchodními centry v republice. „S největší pravděpodobností za to může složitá dopravní infrastruktura a výjezdy z nákupního centra. Stalo se zde 106 nehod se šesti zraněnými a se škodou 4 732 000 korun,“ upřesňuje Jan Chalas.

Rizikové místo najdete zde.

V okolí OC Chodov je několik významných komunikací - Roztylská, Ryšavého, Pod Chodovem a U Kunratického lesa, která společně u obchodní centra vytváří i objezdovou křižovatku. „Z těchto komunikací lze zajíždět na zdejší parkoviště. Navíc je v blízkosti dálnice D1, z níž na něj lze rovněž odbočit. Nechybí zde ani stanice metra a několik zastávek autobusů MHD. S tím rovněž souvisí zvýšený počet přechodů pro chodce, popřípadě světelných křižovatek včetně světelných přechodů pro chodce,“ naráží na možné problémy Miroslav Polách, krajský koordinátor BESIP pro Středočeský kraj.

Zdroj: DataFriends, s.r.o.

Od řidičů to tedy v této lokalitě vyžaduje zvýšenou pozornost, a to zejména v tomto podzimním či zimním období. Do samotného parkoviště OC Chodov je několik vjezdů a výjezdů. Mnoho řidičů, kteří tuto oblast neznají a hledají zde správný vjezd, může následně i zazmatkovat či porušit pravidla silničního provozu. „Navíc musí sledovat přecházející chodce, autobusy MHD, jejichž řidiči vjíždějí či vyjíždějí za zastávek a včas se správně zařadit do pruhu, který je navede na parkoviště. Pro některé řidiče, zejména pokud neznají vjezdy do centra, to může být velký problém,“ doplňuje Miroslav Polách.  

Samotnou kapitolou jsou podle něj nehody přímo v prostorách parkoviště. „Tady bude asi nejčastější příčinou nepozornost řidičů při vyjíždění z řady zaparkovaných vozidel, kdy si nezkontrolují provoz a často nedají přednost projíždějícím autům. Často se stává, že méně zkušení řidiči "poškrábou" zaparkovaná vozidla při vjíždění nebo vyjíždění ze svého parkovacího místa,“ říká odborník na dopravu.

Navíc na mnoha parkovištích v Praze, ale i celé ČR není podle něj upravena přednost dopravními značkami a řidiči by se zde správně měli řídit "předností zprava", což ale většina nedodržuje. „Často je to totiž "klame" a myslí si, že jsou na hlavní silnici. Většinou je tato centrální komunikace parkoviště rovná a širší než okolní připojující se nájezdy, a to řidiče svádí k tomu se tímto pravidlem neřídit. Možná by stálo za úvahu na vjezdy na parkoviště umístit informativní tabuli, která by na tuto skutečnost řidiče upozorňovala,“ dodává Miroslav Polách. (tp)

Zdroj: DataFriends, s.r.o.