Nabízejí školákům prostory s počítačem, připojením na internet, tiskárnou se scannerem a studovnu, což je vítaná pomoc pro rodiny, které nejsou dostatečně vybavené technikou nebo znalostmi jak ji ovládat. Některé z nízkoprahů už mají ale plno, takže se žáci sotva stačí prostřídat.

„Po celý den je vytížený například Kamínek v Chomutově na Kamenné, denně se tam protočí osm až deset dětí u šesti počítačů. V jeden okamžik tam mohou být nejvýše čtyři školáci, aby se dodržela hygienická nařízení,“ nastínil manažer sekce služeb pro děti a mládež spolku Světlo Filip Ráža.

Zapsaný spolek na Chomutovsku zastřešuje pět nízkoprahových zařízení. Dvě jsou v Chomutově, další v Kadani, Prunéřově a Radonicích. Mnohde docházka stoupla, jakmile se školy zavřely i pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Ti do nízkoprahů dochází i s asistenty.

Poloprázdno je jen v tom prunéřovském, který je ale ve vyloučené lokalitě.

Ilustrační foto.
Experti z UK doporučují otevřít školy ve dvou etapách

„Dochází tam osm dětí, mohlo bych ji být ale kolem dvaceti. Rodiče je neposílají, slýcháme od nich jen tisíce důvodů, proč to nešlo,“ doplnil Ráža.

Obecně je podle jeho slov služba využívaná více než na jaře. Možnosti neziskovek využívají hlavně děti ze sociálně slabších rodin, ale nejen ty. Střídají se tam žáci od druhých tříd po deváté a také středoškoláci.

Služeb neziskovky využívá i Základní škola Dubí I na Teplicku.

„S distanční výukou nám pomáhá nízkoprahové zařízení Květina,“ uvedl ředitel Jan Holub s tím, že škola vytipovaným žákům rozpůjčovala také počítačovou techniku.

Tamní učitelé si dokonce tak trochu vyzkoušeli roli youtuberů. Natáčejí totiž krátká výuková videa.

„Točili jsme je už v první vlně epidemie a dávali je na náš youtube kanál, a protože se to osvědčilo, pokračujeme v tom i ve druhé vlně. Jedeme online výuku, je v ní zapojeno 90 procent žáků od prvních do devátých tříd, kromě toho si ale žáci mohou upevnit znalosti právě s pomocí výukových videí,“ doplnil ředitel.

Jak zmínil, pomáhají především v matematice a v jazycích. Přístup této školy vyzdvihuje i Agentura pro sociální začleňování.

Některé rodiny školáků, které nemají techniku nebo se o ní musí střídat více dětí, ji dostali zápůjčkou od škol.

„Máme od školy půjčený tablet, takže je to lepší než na jaře,“ těší Janu H. z Mostu, která je matkou šesťáka a osmáka a stále má v paměti trápení se starým kompjuterem.

„Když se jim občas kříží online výuka, dávám přednost staršímu. Bohužel ale stejně vidím, že postupují mnohem pomaleji, bojím se, že v podstatě ztratí jeden rok,“ obává se. 

#clanek|5144507#

Techniku pro vytipované školáky zajišťovaly nejen školy, snaží se v tom pomoct i neziskovky a agentura, které oslovují větší firmy a organizace ochotné ji zapůjčit. Pět laptopů například věnoval i senátor Přemysl Rabas.

Samotná technika ale bez průvodcovstí nestačí, jak upozornila agenturní konzultantka inkluzivního vzdělávání Světla Veselá Nová. Tuto podporu však některé děti ze strany rodin nemají.

„Lze shrnout, že žáci ze sociálně znevýhodněného prostředí potřebují za současné situace podporu, které se jim nyní nedostává. Tím u nich dochází ke studijnímu propadu, který budou velmi obtížně překonávat,“ zkonstatovala Nová.

Dopady první covidové vlny na vzdělávání má agentura zmapované, ty z druhé vlny průběžně zkoumá.