Dopravní konference i silniční veletrh. Pardubice opět po roce patřily silničářům

Polovina září – to pro Pardubice znamená jediné, odborníci na dopravu ze všech koutů republiky se sjeli do krajského města, aby 10. září probrali významná témata v oblasti všech módů dopravy, jejich financování a legislativu na Dopravní konferenci a 11. září mohli na Silničním veletrhu v areálu Správy a údržby silnic Pardubického kraje obdivovat nejen vystavené stroje.

Pardubice – Setkat se, bilancovat, hodnotit dokončené a plánovat budoucí. Právě kvůli tomu se vždy v září stává z Pardubic hlavní město dopravy, do kterého míří špičky z oboru na Dopravní konferenci. Její devátý ročník přivedl do města snad všechny, kteří mají v tomto odvětví co říct. „Doprava bude věčným tématem v celé České republice, protože dopravní infrastruktura je z dob minulých velice zanedbaná a deficit je obrovský zejména v oblasti dálniční sítě a zastaralosti některých úseků železnic. Dopravní konference je shrnutím toho, co se za poslední rok změnilo,“ řekl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický a připomněl, že zejména v oblasti železniční infrastruktury se nejen Pardubický kraj posunul velmi dopředu.

Mezi hlavní témata patřily probíhající i plánované investice do všech módů dopravy, změny v legislativě, zabezpečení železničních přejezdů, ale také zesplavnění Labe mezi Pardubicemi a Přeloučí. Promluvili odborníci na silniční, železniční, vodní i leteckou dopravu. Mezi přednášejícími byli také odborníci z institucí, které mají na starosti financování a plánování staveb a ke konferenci se pomocí on-line přenosu připojil také místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček. „Pro dopravní infrastrukturu se nám podařilo v uplynulých letech zabezpečit rekordní zdroje. Za rok 2020 proinvestujeme 124 miliard korun. Na příští rok je připraveno 129 miliard korun,“ informoval ministr Karel Havlíček. Slyšet byla také politická reprezentace regionu včele s panem hejtmanem Netolickým, jeho náměstkem a senátorem panem Kortyšem, poslancem a místopředsedou Hospodářského výboru parlamentu ČR, předsedou podvýboru pro dopravu panem Kolovratníkem.

O slovo se přihlásil také ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec, která je každoročním koordinátorem akce. „Letošní Dopravní konference je výjimečná v tom, že se odehrává v roce, kdy do silničního hospodářství v Pardubickém kraji šlo historicky nejvíce finančních prostředků, silniční hospodářství Pardubického kraje investuje letos 2,5 miliardy korun,“ řekl Miroslav Němec, který si pochvaloval zastoupení odborníků na konferenci. „Konferenci navštívili a referovali na ní lidé, kteří reprezentují naprostou špičku centrálně zřizovaných organizací,“ hodnotil Miroslav Němec, který zároveň kvitoval vize, se kterými jednotliví přednášející do Pardubic přijeli. „Pro následující dva až tři roky výhledu můžeme mluvit o tom, že do Pardubického kraje přijde na dopravní projekty řádově osmatřicet miliard korun, to je velmi příjemný pohled do budoucnosti.“

Náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravu Michal Kortyš se pak mimo jiné věnoval v poslední době velmi diskutovanému tématu zabezpečení železničních přejezdů. „Přejezdů je takové množství, že pokud chceme zrychlit vlakovou dopravu, musíme se některých z nich zbavit a jiné zabezpečit,“ vysvětlil Michal Kortyš. V Pardubickém kraji je 127 přejezdů, 18 z nich bude osazeno závorami a 22 z nich úplně zanikne. „Zpracováváme projekty na komunikace, které na tyto přejezdy navazují a budou muset být přeloženy. Jsme připraveni při rekonstrukci přejezdů i na rekonstrukci přilehlých silnic,“ uvedl Michal Kortyš.

Prostor v programu dostala také aktuální dopravní legislativa a zejména zákon o liniových stavbách, který představil poslanec a místopředseda hospodářského výboru PSP ČR Martin Kolovratník. „Jedná se o naprosto zásadní zákon pro celou Českou republiku, který bude za pár dní schválen poslaneckou sněmovnou. Návrh pracuje s tím, že státní investoři mohou zahájit strategické stavby ve chvíli, kdy získají stavební povolení. Nemusí tak čekat na výkupy pozemků a soudit se se spekulanty,“ vysvětlil poslanec Martin Kolovratník s tím, že nový zákon pomůže urychlit výstavbu například pardubických obchvatů o pět až šest let.

Neopomněla se ani doprava letecká. Ředitelka Letiště Pardubice Hana Šmejkalová promluvila o tom, jak koronavirová krize letiště zasáhla Letiště. „Co se týká počtu přepravených cestujících, jsme na tom v porovnání s ostatními regionálními letišti ještě dobře, jelikož jsme na 30 % loňského roku, zatímco Brno a Ostrava se pohybují okolo 10 %. Stále je ale situace velice vážná, měli jsme mít odbaveno již 200 tisíc cestujících, bohužel jsme na úrovni 23 500 cestujících,“ konkretizovala Hana Šmejkalová.

Nejsou to však pouze přednášky a diskuze, Dopravní konference nabízí prostor také řadě neformálním rozhovorům. Pro Pardubický kraj je aktuálně velmi důležitou otázkou náhrada za silnice poškozené vlivem výstavby dálnice D35. „Jádro pudla, které musíme dořešit, nejsou poškozené silnice, které byly stanoveny jako oficiální návozové trasy. To spočívá v silnicích, které doprava na dálnici poškodila a po kterých se jezdit nemělo. Jedná se přitom o částku zhruba osmi set milionů korun,“ vysvětlil náměstek hejtmana Michal Kortyš. „Přímo na konferenci jsme o tom mluvili s ředitelem Státního fondu dopravní infrastruktury Hořelicou i ředitelem ŘSD Mátlem. Úspěch vidím v tom, že nemají problém s naším projektem, kterým kvantifikujeme škody způsobené na našich silnicích,“ upřesnil ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.


SILNIČNÍ VELETRH

Na konferenci hned v pátek navázal již devatenáctý ročník silničního veletrhu, který přivítal více než sedm desítek vystavovatelů z oboru silničního hospodářství a dopravy, ale také stavební společnosti, výrobce a dodavatele silniční techniky i výrobce strojů a automobilů.

„Pardubický kraj je největší dopravní křižovatka České republiky, takže kde jinde, než tady by se měl Silniční veletrh konat,“ uvedl Michal Kortyš.

Ihned po slavnostním zahájení Silničního veletrhu, kdy návštěvníky pozdravil mimo jiné předseda Krajské hospodářské komory Pardubického kraje Jozef Kopřivňanský, předseda dopravního výboru Pardubického kraje Petr Fiala, předseda finančního výboru Jan Foldyna, ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec, jeho Dolnoslezský kolega Leszek Loch, byla slavnostně pokřtěna nová kniha s názvem Modernizace silnic Pardubického kraje za rok 2016 až 2019. „Kniha dává přehled o tom, co nejúspěšnějšího zařídila krajská samospráva pro občany. V obrázcích se najde prakticky každý občan kraje, jelikož každý region dostal „nový kus nábytku“ v podobě silniční stavby,“ popsal Miroslav Němec.

Při Silničním veletrhu se také slavnostně předával vůz Tatra, který složili studenti Střední školy automobilní Ústí nad Orlicí. Jedinečný projekt v oblasti vzdělávání odborných škol Tatra do škol je zaměřený na automobilový průmysl. Tradiční český výrobce nákladních vozidel Tatra si uvědomuje nedostatek technicky zaměřených studentů a přišel proto s unikátním projektem, kdy žáci dostávají rozebrané auto a poté ho skládají.

„Studenti měli možnost vytvořit novou věc a poznat, jak to funguje, což je pro ně fantastická zkušenost. Na sestavení Tatry se podílela skupina chlapců a jedné dívky,“ přiblížil Petr Vojtěch, ředitel Střední školy automobilní Ústí nad Orlicí. Stavba žákům zabrala zhruba tři měsíce a dohlíželi na ni odborníci ze společnosti Tatra. „Studenti u nás absolvují třítýdenní školení. I tak se auto se poté vrací zpátky do společnosti Tatra, kde prochází kompletní diagnostikou a zkouškami,“ popsal Petr Hendrych, obchodní ředitel Tatra Trucks. Největší odměnou žákům bude to, že auto, které vlastníma rukama sestavili, budou potkávat na silnicích v našem kraji. Na veletrhu ho totiž převzala Správa a údržba silnic Pardubického kraje, která ho zařadí do své flotily.

Podobné projekty na podporu technického vzdělávání podporuje také Pardubický kraj. „Víme, že mladí lidé nemají příliš zájem o technické obory. Proto se je snažíme zatraktivnit a propojit teorii s praxí. Kamiony do školy přivezly na dva tisíce součástek, které studenti zkompletovali,“ prozradil před časem radní Pardubického kraje pro školství Bohumil Bernášek.

Kromě inovativních produktů jednotlivých firem, mohli návštěvníci zhlédnout také historické automobily a historické traktor nebo výstavu Dopravní uzel Pardubice. Na programu byly ale také sportovní ukázky, o něž se postarali prostřednictvím Biketrial show mistr světa ve skákání na kole Martin Šimůnek a mistr republiky Vlastislav Kabeláč Čiháček.