LEVO SL: NIŽŠÍ HMOTNOST = VĚTŠÍ ÚSMĚV

„Zatímco se většina výrobců neustále honí za větší kapacitou baterie, vyšším točivým momentem motoru a platí za to daň ve formě vysoké hmotnosti elektrokol, firma Specialized se rozhodla jít opačnou cestou,” začíná Roman Vondráček, jeden z majitelů sítě prodejen Cyklo Vondráček. „Základem všeho se stal nový motor SL 1.1, který je menší, lehčí a pracuje s vyšší efektivitou. Ve spojení s baterií o kapacitě 320 Wh se pak hmotnost celého elektrokola hravě dostane pod 18 kg a v nejvyšší verzi S-Works dokonce na 17,35 kg. To je hmotnost, kterou útočí na běžná trailová kola bez elektropohonu,” vysvětluje. 

A má toto řešení i nějaké nevýhody?

„Nemyslím si,” říká Roman. „Dle zkušeností nás i našich zákazníků se naprostá většina vyjížděk pohybuje v rozmezí 50 až 100 kilometrů. Díky vyšší efektivitě nového motoru a výrazně nižší hmotnosti celého elektrokola výdrž baterie tyto vyjížďky stále hravě pokryje. A pokud přeci jen potřebujete dojezd prodloužit, všechny modely Turbo SL je možné dovybavit přídavným akumulátorem, který Vám ujetou porci kilometrů navýší o dalších 50 %,” přidává konkrétní čísla. Vylepšení doznala i ovladatelnost kola. „Kompaktní motor umožnil konstruktérům zkrátit zadní stavbu a rozvor kola,” popisuje změny Roman s tím, že spolu se snížením hmotnosti je výsledek takový, že se kolo v terénu chová prakticky stejně, jako neelektrifikovaný model Stumpjumper. „A na první i druhý pohled také stejně vypadá,” dodává vtipně jeho bratr Tomáš Vondráček, druhý spolumajitel specializované prodejny. 

CREO SL: Z KOPCŮ UDĚLÁ ROVINY

Řadu jezdců jistě zajímá, jestli se výše zmíněné inovace týkají pouze horských elektrokol nebo zda mohou počítat s jejich pronikáním i do dalších segmentů. „Přestože horská elektrokola jsou mezi jezdci nejpopulárnější,” ujímá se slova Tomáš, „tak z nižší hmotnosti a vyšší efektivity motoru může těžit každé elektrokolo bez rozdílu. Jako příklad bych uvedl novinku Specialized Creo SL, což je prakticky silniční kolo, které se nezalekne ani šotolinové cesty. Je vybaveno stejným motorem SL 1.1 a baterií o stejné kapacitě 320 Wh, opět s možností navýšení o dalších 160 Wh,” říká Tomáš Vondráček.  „Předností motoru SL 1.1 je nulový odpor při vypnuté asistenci. Díky hmotnosti zredukované na 12 kg a plášťům s nízkým valivým odporem pak Creo SL letí po rovinách jako klasická silnička. Jakmile se cesta začne zvedat, plynule nastupuje ke slovu elektrická asistence,” doplňuje bratrova slova Roman. A pro koho je takové elektrokolo určeno? „Silniční cyklistika je i v amatérském pojetí výkonnostním sportem, který vyžaduje výbornou fyzickou kondici pro to, aby si ji jezdec plně vychutnal. Osobně vidím dvě hlavní skupiny uživatelů. Tou první jsou jezdci, kteří by rádi silniční cyklistiku vyzkoušeli, mají třeba i kamarády silničáře, ale chybí jim zmíněná výkonnost, zejména ta dlouhodobá. Creo SL jim umožní držet se na rovinách tzv. ‚v háku’ a pak jim pomůže do kopců. Zvládnou tak stejné 100km a delší vyjížďky spolu se svými vyšvihanými kamarády. Druhou skupinou jsou pak ostřílení silniční jezdci, kteří už všechny kopce zdolali vlastními silami, nemusí si nic dalšího dokazovat, ale například kvůli věku nebo prodělaným zraněním či zdravotním komplikacím, jsou už pro ně některá známá stoupání nezdolatelná. Creo SL jim umožní znovu vyjet to, co už jednou vyjeli, a zůstat stejně aktivní, jako byli zvyklí,” shodují se bratři Vondráčkovi. 

NALAĎ SI JEJ VE SVÉM STYLU

Propojení moderního elektrokola s mobilním telefonem je dnes již bráno za samozřejmost a aplikace Mission Control od Specialized je v tomto ohledu nejen nejpokročilejší na trhu, ale neustále se vyvíjí a přidává nové funkce. „To, že si každý jezdec může naladit výkon motoru přesně podle sebe, je samozřejmost. K tomu však Mission Control přidává i možnost úpravy reakce motoru – chcete dávkovat výkon podle toho jak silně šlapete? Nebo podle toho jak rychle šlapete? Nebo něco mezi tím? Žádný problém. Stejně tak nová elektrokola nabízejí i možnost automatického dávkování v režimu Smart Control. Máte oblíbenou trasu, kterou jste už někdy na elektrokole projeli? Stačí ji před startem vybrat a elektrokolo se o zbytek postará samo. Do kopců Vás popostrčí a na rovinkách naopak pošetří baterii. A dá se předpokládat, že další vylepšení jsou na cestě,” vysvětluje nekonečné možnosti aplikace Roman Vondráček. Na závěr Tomáš dodává: „Hovoří se například o propojení motoru se snímačem srdečního tepu. Motor by pak mohl přípomoc dávkovat v závislosti na tepové frekvenci jezdce. To by z elektrokola udělalo výborného tréninkového partnera, který se postará o to, abyste efektivně spalovali tuky v té správné tepové zóně.”

www.cyklo-vondracek.cz

Cyklo VondráčekZdroj: Tomáš Vondráček