Společnost SNOW-HOW ČR s.r.o. díky finanční podpoře Evropské unie, operačnímu programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost – OP PIK „v rámci programu Nízkouhlíkové technologie – Elektromobilita“ pořídila 6 vozu Škoda Citigo iV.

Pořízením těchto elektromobilů zahájila naše společnost přechod k nízkouhlíkové dopravě a šetrnějšímu využívání energetických zdrojů, což je v souladu se zavedenou environmentální politikou společnosti.

Elektromobilita je zajímavou volbou díky energetické úspoře. Kolik se dá uspořit za 300 000km?

Koncept spotřeby "tank to wheel" se používá k hodnocení energetické účinnosti vozidel, tedy jak efektivně vozidlo přeměňuje uloženou energii v nádrži nebo akumulátoru na pohyb.

Spalovací vozidla, která jsou poháněna benzinem nebo naftou, mají relativně nízkou energetickou účinnost. Účinnost přeměny energie z paliva na pohon vozidla je mezi 20-40%. Elektrické motory mají účinnost konverze energie na pohyb kolem 85-90%, což je výrazně více než u spalovacích motorů.

Tento článek je zaměřen na reálný případ vozidel Škoda Citigo iV. Flotila těchto vozidel najela za 4 roky 300 000km při průměrné celoroční spotřebě 15kWh/100km. Při této spotřebě flotila vozidel spotřebovala 3 000 x 15kWh = 45MWh energie.

Ekvivalent spalovacího vozidla je Škoda Citigo s ekvivalentní průměrnou spotřebou 4,5l benzinu/100km. Za 300 000km to znamená 13 500l benzinu. 1l benzinu v sobě uchovává 8,9kWh energie, Z toho vyplývá celková spotřeba 13 500l x 8,9kWh = 120,2MWh spotřebované energie.

Energetická úspora „tank to wheel“ tedy činí 120,2 – 45 = 75,2MWh. Tato energie je, zjednodušeným trefným přirovnáním, protopena pánubohu do oken.

Pro představu - 70MWh energie dokáže zásobit celý 1 rok elektrickou energií 8 rodinných domů, které vaří, topí a ohřívají vodu elektrickou energií (tepelným čerpadlem) nebo jiné přirovnání –70MWh postačí vozidlu Škoda Citigo iV na ujetí 424 000km.

Z pohledu ekonomiky provozu by 13 500l benzinu stálo při 38,- CZK/l paliva celkem 513 000,- CZK.

Vozidel byla výhradně nabíjena z vlastní elektrické sítě při nákladech 5,- CZK/kWh, což je při celkové spotřebě 45MWh rovno 225 000,- CZK.

Ekonomická úspora „tank to wheel“ této flotily je tedy  513 000,- - 225 000,- = 288 000,- Kč.

Reálná úspora je však vyšší pro skutečnost, že flotila byla nabíjena v síti s vlastní FVE.

Další úspory: silniční daň, dálniční známky, provozní servisní náklady a parkovné.

Registrační číslo projektu:          CZ.01.3.14/0.0/0.0/19_252/0019802

Název projektu:                         SNOW-HOW ČR - elektromobily kategorie M1, pořízení 6 ks

Název žadatele o dotaci:             SNOW-HOW ČR s.r.o.

Výše investice:                           2 486 922 Kč

Výše podpory:                            621 730,50 Kč

Realizace od 6.1.2020 do 14.9.2020

Zdroj: EVROPSKÁ UNIE