Kvalitní data o vývoji trhu jsou nedostatkovým zbožím, poradíte, kde je hledat?

Informace o trendovém chování si můžete koupit nebo posbírat z dostupných informací. V prvním případě získáte data ze softwarů, datových agentur nebo oborových agentur. Jejich problémem je mnohdy relevantnost, nestejnorodý vzorek dotazovaných nebo úzké zaměření. Pokud je vaše podnikání založené na spolupráci s více obory, což je u většiny firem, tak vám jedno výzkumné šetření nepostačí. Informace je třeba poskládat z více zdrojů, z chování zákazníků, konkurence, ale zejména je doplňovat zevnitř firmy, a tím myslím i z dodavatelsko-odběratelského řetězce.

Jak s trendy souvisí dodavatelé?

Dodavatelsko-odběratelský řetězec je studnice plná aktuálních informací od reálných zákazníků a jejich živých poptávek. Jsou to informace, které odrážejí skutečné chování zákazníků na trhu, v našem případě v oblasti výroby tiskovin a packagingu.

Takže například dodavatel tisku může dodávat i trendy?

Přesně tak. My jako tiskárna nenabízíme jen výrobu tiskovin nebo výrobu obalů. Jsme partner, který s každou zakázkou posouvá samotný produkt dál, je poradcem ve výrobě i vývoji. Máme od dodavatelů a zákazníků relevantní data a dokážeme je aplikovat. Jsou to například informace o trendech v typu materiálů, gramáži, grafickém designu, povrchové úpravě tiskovin, barvách nebo samotné konstrukci tiskovin i obalů. Tato data sbíráme od různě velkých firem, odvětví i zemí a dokážeme dát dohromady trendy pro jednotlivé segmenty a země. Často se nám stává, že zákazníkovi potom celou zakázku předěláme a je daleko lepší než ta, se kterou za námi přišel.

Jaká je blízká budoucnosti v polygrafii?

Marek KrausMarek KrausZdroj: Marek Kraus/osobní archivJednoduchá odpověď je: Průmysl 4.0. Ten není samozřejmě jen o sbírání dat, ale je to primárně o interakci technologií obsluhy a řízení. Aplikovali jsme jeho zásady do naší výroby nejmodernějšími stroji a softwary, které podporují automatizaci a robotizaci.  Na základě sesbíraných dat dokážeme předpovídat náročnější zakázky nebo například i trendy v knižních vazbách nebo tiskovinách. Dokážeme být partner pro celý cyklus výrobku, tedy v jeho počátku i jeho distribuci. Komplexní služba je současný trend budoucnosti, kterou už dnes v tiskárně POINT CZ nabízíme.