Výhradní smlouva o spolupráci

V případě, že začnete při prodeji bytu spolupracovat s realitní kanceláří, bude s vámi realitní makléř sepisovat smlouvu o výhradní spolupráci. Znamená to, že vás bude zastupovat jen jedna, vámi vybraná, společnost. V případě nevýhradní smlouvy, tedy když se obrátíte na více realitních kanceláří, nebudete mít kontrolu nad cenou nemovitosti, neboť mezi jednotlivými společnostmi nastane boj o prodej, a tím se bude také snižovat cena vaší nemovitosti.

Inzerce

Pokud máte již s realitní kanceláří sepsanou smlouvu o spolupráci, začíná prodej nemovitosti. Každý prodej musí začít nabídkou a představením toho, co nabízíte. Realitní kancelář bude inzerovat nemovitost, poskytne vám odhad ceny bytu nebo domu i znalecký posudek a bude domlouvat prohlídky se zájemci o koupi. To vše je pro prodávajícího zadarmo, neboť provizi platí kupující.

Makléř pro vás nachystá také nemovitost na focení - to je velmi podstatné, neboť fotky prodávají. Nemovitost se musí odosobnit, tedy na fotkách se nesmí vyskytovat žádné osobní věci, kupříkladu kuchyňská linka bez nádobí, koupelna bez kosmetických přípravků apod. Po perfektním nafocení vám profesionálové vytvoří inzerát, obsahující popis nemovitosti a fotky a zveřejní jej na realitních portálech a jiná relevantní místa, kde se potenciální kupci pohybují.

Prohlídka nemovitosti a prodej

Následně s vámi realitní makléř dohodne průběh prodeje a začne pořádat prohlídky pro zájemce, což vám ušetří čas i energii. Při prohlídkách současně domlouvá podmínky výhodné jak pro kupujícího, tak pro prodávajícího. Když najdete vhodného kupce pro vaši nemovitost, následuje sepsání rezervační smlouvy a kupující uhradí rezervační poplatek ve výši provize realitní kanceláře (běžně 3-7% ceny nemovitosti). Následně je zájemci nemovitost rezervována, většinou po dobu jednoho až dvou měsíců, na dobu než si vyřídí hypoteční úvěr. V poslední fázi prodeje přichází na řadu formulace kupních smluv a jejich podepsání všemi účastníky pod dohledem právníka.

Platba

Úplným závěrem procesu je předání platby. Peníze jsou uloženy buď do advokátní úschovy, anebo do bankovní úschovy a realitní kancelář ve správný čas zařídí přepis na katastru. Ten běžně trvá 30 dní. Lhůta pro zápis vlastnictví se může pohybovat v rozmezí 21 až 81 dní (v komplikovaných případech). Až je byt či dům přepsaný, peníze z úschovy jsou uvolněny a nemovitost je předána novému majiteli s předávacím protokolem.

Realitní kancelář může pomoci novému majiteli přepsat energie a také s podáním daňového přiznání – při koupi nemovitosti je vždy třeba uhradit daň z nabytí nemovitosti (4% z ceny nemovitosti). Kupující platí jak provizi, tak i daň. Po celou dobu procesu prodeje musí realitní kancelář klienta informovat o jakékoliv změně. Mezi oslovením realitní kanceláře a podpisem kupní smlouvy a obdržením platby od kupujícího většinou uplyne přibližně 2 – 4 měsíců.

Není pochyb, že realitní kancelář vám během prodeje může velmi pomoct a uchránit vás od mnoha problémů či chyb. Prodej „v rukou laika“ se totiž může značně zkomplikovat, ale s realitní kanceláří ušetříte čas i veškerý stres týkající se celého právního procesu.

Zvolili byste si pro prodej své nemovitosti realitní kancelář nebo jste dobrodružnější povahy a troufáte si do nástrah trhu s realitami sami?