Rychlejší a bezpečnější průjezd Plzní umožňuje řidičům nově instalovaná technologie v křižovatkách na Borech. Semafory vybavilo město Plzeň speciálními senzory, které dokáží efektivně řídit dopravu, reagovat na změnu provozu nebo upřednostnit průjezd vozidel hasičů, záchranky či dopravních podniků. K současné dopravní ústředně pořídila Správa informačních technologií města Plzně nový centrální prvek, který rozšiřuje komunikaci mezi vozidly a semafory. Automobil s podporou těchto technologií pak řidiče upozorní informační zprávou například na blížící se vozidlo IZS a další mimořádné situace.
„Mám radost z každé inovace, která má přímý dopad na život lidí ve městě, ať už se jedná o bezpečnost nebo v tomto případě dopravu. Pokud dnes chceme hovořit o dobré průjezdnosti města, nestačí jen rozvíjet silniční síť, ale je třeba investovat i do chytrých technologií. Pevně věřím, že se systém v dlouhodobém horizontu osvědčí a podaří se nám ho rozvíjet i na dalších úsecích. Všem, kteří na projektu pracují, patří poděkování,“ uvedl primátor města Plzně Roman Zarzycký.
Podle náměstka primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Aleše Tolara byly na křižovatkách mimo jiné umístěny kamery pro detekci jednostopých vozidel, což umožní jejich bezpečnější průjezd křižovatkou. „Stávající indukční smyčky totiž někdy nezachytí cyklistu, ale třeba ani motorkáře,“ upozornil Aleš Tolar.
„Systém dokáže provést videodetekci v definovaných zónách, ovládat tramvajové výhybky, varovat řidiče ‚chytrých‘ automobilů před jízdou na červenou, dopravní nehodou, hustým provozem, upozornit je na vůz MHD v zastávce a další,“ řekl Daniel Kůs, radní města Plzně pro oblast Smart Cities a podporu podnikání.
Změnu kromě řidičů zaznamenají i chodci a cyklisté, protože instalovaná zařízení dokáží lépe identifikovat jednostopá vozidla nebo prodloužit zelenou fázi na přechodu pro pomalejší chodce. Senzory dokáží také klasifikovat vozidla a sbírat dopravní a jiná data, která Plzeň využije pro dopravní model města nebo digitální dvojče. Podobná technologie byla loni zavedena v křižovatkách na Lochotíně, záměrem města je za využití dotačních titulů v budoucnu chytré technologie umístit i do středu Plzně a oba úseky propojit. Efektivnější odbavení provozu a plynulejší jízda pak přinese Plzeňanům i zlepšení kvality ovzduší.
Plzeň má nový skatepark s unikátními prvky
Ve skateparku mají jezdci možnost projet se na klasických překážkách, jakými jsou bedny, bangy a radiusy. Nacházejí se zde i sešikmené a zaoblené betonové plochy, kulaté a hranaté kovové raily, tedy nízká kovová zábradlí pro jízdu na skateboardu.
Nové skateboardové hřiště stojí v parku za Obchodním centrem Plzeň Plaza. V areálu za téměř 13,5 milionů korun čeká na skateboardisty hned několik prvků, které jsou ve skateparcích v České republice unikátní, podobné jsou zejména v USA a Skandinávii. Na realizaci spolupracovalo město Plzeň a obvod Plzeň 1 s profesionálními jezdci a dalšími lidmi ze skateboardové komunity. Park je bez omezení zdarma přístupný veřejnosti.
Podle Aleše Tolara, náměstka primátora pro oblast dopravy a životního prostředí, láká obdélník o ploše přibližně 1300 metrů čtverečních svým hladkým betonovým povrchem s překážkami jak zkušenější skateboardisty, tak i ty začínající. „Unikátní je například tzv. žulový fragment v radiusu, který v žádném jiném skateparku v České republice není,“ sdělil Aleš Tolar.
Skateboardisté, in-line bruslaři a bikeři na takový skatepark v Plzni čekali podle Tomáše Morávka, radního pro oblast sportu, mládeže a tělovýchovy, řadu let. „Jsem rád, že se ho podařilo vybudovat v kvalitě, která splňuje ta nejpřísnější měřítka,“ dodal Tomáš Morávek.
Podobné projekty jsou k vidění především na severozápadě USA. V České republice, a dokonce i v Evropě, jsou ale vcelku novinkou.