Dokážete odhadnout, jak moc letošní vánoční sezónu ovlivní problémy s chybějícími komponenty a výpadky v logistice? Jaký objem zboží chybí k uspokojení poptávky zákazníků?
Letošní Vánoce budou odlišné v tom, že zatímco dříve byly tržby v této nejsilnější sezóně roku omezeny pouze objemem poptávky, v tomto roce je negativně ovlivňují problémy, které úplně nedokážeme ovlivnit. Očekáváme pokles především u dosud velmi silného segmentu televizorů. Ten bude způsoben i tím faktorem, že před covidovou krizí ČR přecházela na nový standard digitálního vysílání DVB-T2, a koncoví zákazníci tak byli ke koupi nového televizoru víceméně donuceni. Nejen z tohoto důvodu, ale i z důvodu nedostatku skladových zásob, a to zejména u základních modelů hlavních značek, očekáváme pokles v prodaných kusech v řádu desítek procent.
Nedostatek produktů očekáváme prakticky ve všech kategoriích, protože kromě nějakých obalů je dnes čip téměř ve všem, co prodáváme. Právě po čipech je nyní obrovská poptávka a situace se dotýká jak mobilních telefonů, tak notebooků, a dokonce i bílé techniky. Zde hlavně výrobci v zemích EU nezvládají saturovat trh, neboť právě z důvodu nedostatku čipů na trhu museli omezit výrobu. Největší výpadky jsou především u levnějších výrobků.
Co tedy zákazníkům v této souvislosti doporučujete?
Osobně doporučuji neotálet s vánočními nákupy na poslední chvíli, protože s blížícími se svátky se možnosti výběru budou zužovat. Pražským zákazníkům doporučuji využít nově relokovanou prodejnu Electro World na Zličíně, umístěnou v přízemí hned vedle hypermarketu Albert, která je čerstvě naskladněná, a má tak dostatečnou zásobu zboží. V současné době ještě jsme ve stavu, kdy je v prodejnách i na e-shopu Electro Worldu stále relativně velký výběr zboží, ale s blížícími se Vánocemi se tento stav bude postupně měnit. K největším hitům tak vůbec poprvé za desítky let může patřit to zboží, které bude aktuálně dostupné. Jestliže budete shánět smartphone a budete ho chtít mít pod stromečkem, budete se muset spokojit s tím, co bude právě na trhu, nebo vám nezbude než počkat a dárek odložit na později.
Jak se problémy s chybějícími komponenty promítly do cen zboží?
K razantnímu zdražení v tuto chvíli nedochází, ale trh se potýká s nedostatkem levnějších výrobků. Za uplynulý měsíc podražily například monitory, které jsou však dostupné v obvyklém množství.
U dalších druhů elektroniky došlo k navýšení ceny kvůli výrobním vstupům, ale také růstu logistických nákladů.
Jaké vy, jako Electro World, očekáváte tržby ve srovnání s předchozím rokem?
Předchozí rok byl specifický, protože jsme měli celý listopad zavřeno (včetně Black Friday) z důvodu Covidu a celý náš byznys se přesunul na e-shopu. Po opětovném otevření na začátku prosince byl enormní zájem o nákupy a před Vánoci byla opět špička. Bohužel povánoční výprodeje pak provázelo opětovné uzavření prodejen. Věříme, že v tomto roce dorovnáme, alespoň naše rekordní tržby z roku 2019, a to díky dvojnásobnému počtu kamenných prodejen, aktuálně je jich 40, inovovanému e-shopu a také snad dostatečné zásobě zboží.
Jak se připravujete na případná omezení či lockdowny vzhledem k situaci s pandemií Covidu?
Situace je sice nešťastná, ale jsme na ni připraveni. Spoléháme se především na dobře fungující e-shop, který nám pomohl už v předchozí vlně pandemie. Zákazníci si v poslední době oblíbili také model nákupu na e-shopu a výdeje na prodejně. Nově zákazníkům zboží rezervujeme až po dobu 24 hodin, takže po objednávce na webu na ně výrobek na prodejně počká klidně celý 1 den. Zároveň nabízíme nadstandardní možnost vracení a výměny nevhodných dárků až do konce ledna 2022, takže i v tomto ohledu budou mít naši zákazníci dost času.
Nedávno jste do své sítě prodejen zařadili i prodejny bývalé sítě K+B Expert, kterou jste koupili od jejího původního německého majitele. Jak proběhlo začlenění prodejen do sítě Electro Worldu a v jakém je aktuálním stavu?
Prodejny sítě K+B Expert jsme převzali k 1. dubnu 2021 a už po dvou týdnech, tedy 15. 4., byly všechny nové pobočky otevřeny jako Electro World. Rebranding přirozeně neprobíhal najednou, ale postupně, takže některé pobočky tehdy byly otevřeny ještě pod původním názvem. To se však týkalo pouze následujících dvou týdnů. Novými pobočkami se síť Electro Worldu v České republice více než zdvojnásobila, k původním 19 prodejnám jich přibylo dalších 20. Regionální překryv obou sítí byl přitom minimální. V současnosti už všechny pobočky fungují ve stejném režimu. Po otevření další prodejny v Jihlavě tak mají zákazníci v České republice k dispozici celkem 40 lokalit, kam mohou přijít vybírat nebo vyzvednout svou elektroniku a spotřebiče.
Můžeme se těšit na další, nové pobočky Electro Worldu?
Jak jsem již uvedl, nejzásadnější změnou je v tomto ohledu nedávné přestěhování pobočky v rámci Metropole Zličín na nové, frekventovanější místo přímo vedle prodejny Albert. Prodejna je modernější než kdy dříve a efektivněji uspořádaná, takže na zmenšené ploše mohou zákazníci nalézt větší koncentraci zboží. Navíc je její součástí je i Apple Shop, vůbec první v České republice v rámci retailu. O případném dalším rozšíření sítě Electro Worldu o nové pobočky budeme veřejnost včas informovat.
Jaké služby jsou před Vánoci nejžádanější?
Zákazníci si v poslední době oblíbili službu výdeje zboží na pobočce už jednu hodinu od objednání na e-shopu. Jednotlivé produkty si tak mohou objednat z pohodlí domova, ale zároveň si je mohou na prodejně osahat a vidět je ve skutečnosti a v „živé“ velikosti. To je hlavní důvod, proč zákazníci e-shopu váží cestu k nám do prodejen a neobjednávají si zboží přímo domů. V souvislosti s nákupy vánočních dárků očekáváme také zvýšený zájem o vracení a výměnu zboží, což bude možné až do konce ledna. A u dražšího zboží je přirozeně stále velký zájem o nákup na splátky.