Součástí stavby bude jeho kompletní rekonstrukce, zdvoukolejnění a elektrizace. Zahájení realizace projektu je plánováno na příští rok. Jízda po železnici se tak v daném úseku, byť prozatím krátkém, stane mnohem příjemnější a pohodlnější.
Modernizace trati v úseku mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec počítá i s rekonstrukcí kolejiště a výpravní budovy ve stanici Kladno. V centru Kladna přímo u zastávky Kladno město vznikne nový přestupní uzel na městskou a příměstskou autobusovou dopravu. U stanice Kladno pak vyroste parkoviště P+R. Hotovo by mělo být v roce 2024.
VZNIKNOU DVĚ NOVÁ NÁSTUPIŠTĚ
V zastávkách Kladno město a Kladno-Ostrovec se vybudují dvě vnější nástupiště o délce 230 metrů (Kladno město) a 225 metrů (Kladno-Ostrovec). Mimoúrovňový přístup na nástupiště zastávky Kladno město bude z chodníků silničního nadjezdu pomocí schodišť a eskalátorů včetně výtahů. Ve stanici Kladno-Ostrovec bude nový podchod se schodištěm a šikmými chodníky. Už teď je zřejmé, že hlavní dopady při stavbě do okolních komunikací budou významné. A to ať se jedná o přeložky, či o nové řešení ulic a chodníků v okolí železnice.
Ve stanici Kladno je plánována celková rekonstrukce přednádraží v ulici Milady Horákové, a to včetně stavby podchodu pod silnicí a nových P+R parkovišť pro automobily; dále příprava nového podjezdu ve Wolkerově ulici, kde je stávající přejezd pouze dočasný. Připravena je i celková rekonstrukce výpravní budovy včetně nové haly s komerčními prostory a službami pro cestující. Zde zůstanou pouze obvodové zdi, historický charakter zvenku bude zachován.
Kladenská stanice projde rozsáhlými úpravami a modernizací. Zásadní změnou budou zastřešená nástupiště, která umožní zastavování dlouhých souprav na letiště, propojená nově podchodem. Podchod vyústí v přednádraží a dále směrem ke kročehlavskému sídlišti, na druhé straně bude připraven k budoucí nové čtvrti v zanádraží. Před výpravní budovou bude zajištěn přímý přestup na městské autobusy a pro dojíždějící bude určeno i parkoviště P+R pro zhruba 270 aut.
V železničním úseku Kladno – Kladno město dojde k přeložce ulice Petra Bezruče napojením do Jateční ulice. Zde vznikne nová okružní křižovatka Jateční x Železničářů, přejezd v ulici Petra Bezruče bude zrušen. Významným je i fakt, že vznikne nový podchod pro pěší a cyklisty na Sletišti. V tomto místě zmizí nebezpečné místo, kde lidé riskantně přecházejí koleje. Přejezd Fr. Kloze bude při rekonstrukci osazen novými závorami.
ZMĚN SE DOČKÁ TAKÉ OKOLÍ
Zastávka Kladno město bude napojena na silniční most ČSA, vznikne přestupní místo na autobusy. Přilehlé komunikace včetně chodníků budou zrekonstruovány. Výpravní budova se změní na technologickou, budou zde i zcela nové veřejné toalety.
Ve stanici Kladno-Ostrovec vzniknou dvě vnější nástupiště s podchodem v místě dnešní výpravní budovy. Současný přechod přes koleje bude zrušen a pro potřeby pěších budou propojeny Mahenova a Havířská ulice. Navíc přilehlou obytnou zástavbu v Závišově ulici ochrání nové protihlukové stěny.
Cestování bude po rekonstrukci a modernizaci železniční stanice Kladno i výpravní budovy v budoucnu mnohem pohodlnějši a příjemnější.
VÝRAZNÉ ZKRÁCENÍ DOBY JÍZDY
Nepřehlédnutelné bude zahloubení stávajícího parovodu, který bude v nezbytné délce umístěn pod terén. Úsek z Kladna přes zastávku Kladno město až do Kladna-Ostrovce včetně bude dvojkolejný. Zastávka Kladno město leží pod mostem v ulici Čsl. armády, která tvoří jednu z hlavních kladenských městských tříd. Díky tomu vznikne přestupní uzel autobusové a železniční dopravy se zastávkami autobusů na mostě přímo nad železnicí.
Trať v kladenské zástavbě kříží úrovňově několik silnic, z nichž přejezd v ulici P. Bezruče bude nahrazen silničním podjezdem, protože tato komunikace směřuje k mimoúrovňové křižovatce dálnice D6, a je tak dosti frekventovaná. Zrušen a nahrazen podchodem bude rovněž přejezd v Havířské ulici.
Samozřejmostí je, že takto výrazná pracovní činnost s sebou ponese i zvýšení dopravy, náročné stavební práce, a tedy i zvýšení hluku a také prašnost. Za tyto dočasně zhoršené podmínky se Správa železnic, státní organizace, jako investor stavby dopředu omlouvá a prosí všechny obyvatele a vlastníky dotčených pozemků o pochopení a také o trpělivost. Více o projektu Praha – Letiště – Kladno se dozvíte na internetových stránkách http://vlakemnaletiste.cz/.
Zajímavé je zkrácení jízdní doby spěšných vlaků z Kladna na Veleslavín, až bude trať zmodernizovaná. Do stanice Kladno-Ostrovec trvá nyní jízda z Veleslavína 31 minut, po rekonstrukci to bude 23 minut. Do zastávky Kladno město se čas zkrátí z 29 na 20 minut a do stanice Kladno z 21 na 16 minut.
Na zmíněný projekt naváže další, Modernizace trati Praha-Ruzyně (mimo) – Kladno (mimo). Ten je nyní ve fázi přípravy podkladů pro stavební povolení a realizovat by se měl v letech 2023 až 2026. Trať bude v uvedeném úseku také zdvoukolejněna a elektrizována. Po dokončení dalšího úseku z Prahy-Veleslavína až do Prahy-Ruzyně, který bude realizačně následovat, tak konečně dostanou obyvatelé největšího středočeského města rychlé a ekologické spojení přímo na pražské metro A.
HLAVNÍ MILNÍKY STAVBY
– Rok 2022 – hlavní přípravné práce, zahloubení parovodů
– Rok 2023 – budování nových železobetonových mostů, nové pozemní komunikace
– Rok 2024 – rekonstrukce výpravní budovy ve stanici Kladno, dokončovací práce
– Výluky – květen 2022, červen + červenec 2023
JIŘÍ MACEK