Chtěli bychom vás ubezpečit, že statisticky je letadlo nejspolehlivějším dopravním prostředkem a není třeba se obávat. Letecká doprava patří mezi nejbezpečnější druhy dopravy; v roce 2008 zemřelo při leteckých nehodách 539 osob. To znamená, že jedno úmrtí připadne na každý více než miliontý let.   Někteří z nás jsou létáním tak okouzleni, že se jim letectví stalo hobby. Jen málokomu se podařilo stát se pilotem dopravního letadla nebo se stal expertem ve vojenském letectví. Většinou muže vždy uchvacuje technologie a celkově jim jsou letadla, stejně jako auta velice blízké… Nemusí jen ležet v letecké literatuře a sledovat dokumenty, ale pro ty, kteří mají šikovné ruce, jsou tu stavebnice letadel, které jsou do detailu provedeny. Pojďme se společně podívat na největší letecké katastrofy, které by vám každý milovník letadel vysypal z rukávu.

Tenerife

Vše se stalo v březnu 1977. Dvě velká letadla BOEING 747 měly přistát v Las Palmas na ostrově Gran Canaria. Jedno letadlo bylo nizozemské společnosti KLM a druhé patřilo americké PanAm. Na letišti v Las Palmas ale došlo k teroristickému činu, kdy bylo letiště evakuováno a obě letadla dostala příkaz, aby let odklonily a přistály na ostrově Tenerife. Letiště Los Rodeos bylo vojenské letiště, které bylo v té době značně přetížené. Na letišti byla jediná rundy a špatná viditelnost.  Došlo k selhání kapitána letounu KLM, který s 235 pasažéry nechtěl čekat, a zavolal řídící věž o povolení ke startu, což je povinností kopilota. Komunikace mezi kapitánem letounu a dispečerem byla zmatená a nestandardní, v tu chvíli ale kapitán Boeingu odbrzdil podvozek. Bohužel obě velká letadla od sebe dělilo asi 1000 metrů, palubní inženýr nejistě upozornil na fakt, že druhý Boeing PanAm možná ještě neopustil runway. Letadla se srazila a výbuch palivových nádrží okamžitě zabil všechny na palubě letadla KLM. Letadlo PanAm měl nárazem zničen pravobok a nejvyšší palubu letadla. Někteří cestující se snažili dostat ven dírou v trupu levoboku, během evakuace jeden z motorů explodoval.

Ze startujícího letadla KLM nepřežil nikdo, všech 248 lidí na palubě zahynulo při výbuchu palivových nádrží po srážce a celkový počet mrtvých obou letadel se zastavil na čísle 583 mrtvých.

Let Japan Airlines 123

Letadlo Boeing 747SR v srpnu roku 1985 bylo pravidelným spojem mezi Tokiem a Ósakou. Nikdo netušil, že k havárii povede vadná oprava tlakové přepážky v ocasu letounu, která byla provedena před sedmi lety… Jeden z panelů přepážky byl držen jednou řadou nýtů namísto dvou. Přepážka se roztrhla a explozivní dekomprese utrhla velkou část ocasu a v důsledku toho letadlo ztratilo stabilitu. Posádka se všemi možnými způsoby snažila letoun korigovat a zvládla to celých 32 minut. Pak ale letadlo narazilo do hory Takamagahara. Náraz přežil větší počet lidí, ale jelikož záchranáři dorazili až po dvanácti hodinách, dožili se jejich příchodu jen čtyři cestující. 520 mrtvých řadí tuto katastrofu na první místo v nejsmrtonosnějších haváriích, protože při ní z jednoho letadla nepřežil největší počet lidí vůbec.

Zdroj: pixabay.com

Charkhi Dadri a let 981

V počtu obětí se obě dvě katastrofy téměř mohou rovnat, ale příčiny byly jiné. V indickém městě Charki Dadri se v listopadu 1996 stala letecká kolize dvou letadel, která si vyžádala 349 mrtvých. Na vině bylo stoupání jednoho a klesání druhého letadla, které se srazily. Tragédie zapříčinila úpravu spousty bezpečnostních předpisů a experti se domnívají, že dnes by se něco podobného už přihodit nemohlo.

Let Turkish Airlines 981 a letadlo McDonnell Douglas DC-10-10 mělo konstrukční chybu, kdy výrobce letadla chtěl co nejlépe využít nákladový prostor a chybně namontoval dvířka. Tím bylo docíleno zvětšení zavazadlového prostoru. Vada způsobila, že při letu dvířka nevydržela a odtrhla se od letadla, letadlo se tak stalo neovladatelným a zřítilo se poblíž vesničky Ermenonville ve Francii. Na palubě bylo 333 cestujících a 13 členů posádky.