V rámci kraje působí celkem 15, optimálně umístěných cestmistrovství. Technická výbava, sociální zázemí i personální politika je středem zájmu.  „Techniku neustále obnovujeme. Průměrné stáří našich strojů je 12 roků, což je zhruba dvojnásobná doba odpisové lhůty. Není ale výjimkou, že máme vozidla stará 22 nebo 24 let a ve slušném stavu, jelikož se o ně naši lidi velmi dobře starají. Snažíme se však pořizovat techniku průběžně a nikdy nevynechat žádnou příležitost, protože pokud to jeden rok zanedbáte, tak se to těžko dohání. Kromě vozového a mechanizačního parku je předmětem pozornosti i sociální zázemí. Snažíme se o modernizaci jak skladových prostor na nejrůznější materiály, tak budov. V loňském roce byla rekonstruována hala na sůl v Žamberku, která byla v havarijním stavu. Kanalizačně bylo napojeno cestmistrovství v Běstovicích. V letošním roce se uvažuje o zateplení cestmistrovství Holice, o výstavbě nové haly na sůl a inertní materiál ve Svitavách, dále je v plánu rekonstrukce sociálního zařízení a zpevnění manipulačních ploch včetně potřebné opěrné zdi. Jsou to investice za několik desítek milionů korun,“ potvrzuje ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

Technika jako taková se obnovuje hlavně z důvodu nároků zimní údržby. Každý rok dochází k obnově 4 až 5 kusů techniky velkého nákladního vozidla s plnou zimní výbavou, přičemž většinou se jedná o víceúčelové nosiče – v létě se stroje využívají například pro navážení horkých asfaltových směsí a dalších materiálů. „Snažíme se obnovovat i manipulační techniku pro nakládku. Prioritou je u nás zajištění zimní údržby silnic, na tyto stroje se zaměřujeme především. Do letošní zimy zasáhla i technika zakoupená v loňském roce. U velkých dopravních a mechanizačních prostředků je dodací lhůta více jak půl roku, takže většinou dopravní prostředky a stroje přebíráme na podzim. Takto bylo pořízeno pět nákladních automobilů – univerzálních nosičů pro nástavby na zimní a letní údržbu silnic. Jedno těžké kontejnerové vozidlo, dva lehké nákladní automobily, fréza na pařezy, dva čelní nakladače a podvalník pro převoz finišeru a vibračního válce,“ jmenuje provozní náměstek Marian Cvrkal a pokračuje: „V letošním roce má správa silnic v návrhu plánu na rok 2020 zhruba stejnou sestavu vozidel a strojů. Navíc je navrhováno zakoupení samosběrného zametače na nákladním automobilu. Velkou investicí bude pokladač emulzních nátěrů. Ten nahradí na cestmistrovství v Poličce dvacet let starý stroj. Jeho činnost zasáhne do letošní stavební sezony.“

NABÍDKA PRACÍ A SLUŽEB

Správa a údržba silnic Pardubického kraje zajišťuje zimní údržbu silnic a opravy komunikací v letních období. Mezi nabídku prací a služeb Správy a údržby silnic Pardubického kraje patří v první řadě běžná údržba komunikací jako čištění vozovek předsazeným, nebo závěsným koštětem, čištění vozovek samosběrem, mytí vozovek tlakovou vodou s rozstřikovací lištou, výspravy výtluků asfaltovou emulzí a kamenivem, výspravy výtluků asfaltovou směsí za tepla i za studena, nátěry vozovek (lokální výspravy, celoplošné nátěry), frézování lokálních poruch vozovky či pokládka živičných krytů. Dále se jedná o obnovu a údržbu svislého a vodorovného dopravního značení, strojní mytí značek, výměna SDZ na původním stojanu, zřízení SDZ včetně stojanu a patky, zřízení a obnova vodorovného dopravního značení (VDZ), seřezávání krajnic, čištění a hloubení příkopů, opravy a zřízení propustů, čištění a opravy uličních vpustí, kosení travních porostů (strojně) nebo likvidace pařezů frézováním a mnoho dalšího.

ODPOVĚDNÁ ORGANIZACE

Pojem společenská odpovědnost firem je českým překladem Corporate Social Responsibility (zkratka CSR) a je definován jako dobrovolný závazek firem chovat se v rámci svého fungování odpovědně k prostředí i společnosti, ve které podnikají. Být společensky odpovědnou firmou je tak v zájmu podniku samotného – odpovědné chování zvyšuje produktivitu práce a loajalitu zaměstnanců a přináší podniku dlouhodobě udržitelnou konkurenční výhodu. Předpokladem úspěchu je však systematický přístup, kdy odpovědné chování navazuje na obchodní strategii, hodnoty a poslání podniku.

V ekonomické oblasti se od firmy očekává transparentnípodnikání a pozitivní vztahy s investory, zákazníky, dodavateli a dalšími obchodními partnery. Sledují se také její dopady na ekonomiku na lokální, národní i globální úrovni, například prostřednictvím rozvoje zaměstnanosti či boje proti korupci.

V sociální oblasti se odpovědné chování firmy zaměřuje na přístup k zaměstnancům ve spolupráci s místní odborovou organizací a podporu okolní komunity. Na pracovišti i v místní komunitě tak podnik ovlivňuje životní úroveň, zdraví, bezpečnost, vzdělávání a kulturní rozvoj občanů. „Organizujeme také technické dny, na kterých předvádíme naši techniku, spoluorganizujeme Silniční veletrh a podporujeme mládežnický sport jako hokejisty, plavecký oddíl či šachový turnaj, a podílíme se na výchově dětí v bezpečnosti silničního provozu, např. se školou Svítání v Pardubicích.“ sděluje obchodní náměstek SUS Pk Jiří Horák.

V environmentální oblasti si podnik uvědomuje své dopady na živou i neživou přírodu včetně ekosystému, půdy, vzduchu a vody. Předpokládá se, že svou podnikatelskou činnost bude vykonávat tak, aby chránil přírodní zdroje a co nejméně zatěžoval životní prostředí.

Na současnou situaci SUS Pk zareagovala v předstihu a hygienická opatření realizovala ještě před vyhlášením opatření státu a Pardubického kraje. „Zakoupili jsme generátory ozonu, kterými dezinfikujeme vnitřní prostory budov. Někteří zaměstnanci pracují z domu, v kancelářích vždy sedí jeden člověk. Minimalizujeme vzájemný kontakt a pro jednání užíváme videokonferenci, e-mail nebo telefony. Údržbové práce silnic jsou prováděny v malých skupinkách, jednotlivé pracovní skupiny se nestýkají. Práce jsou směřovány mimo obce a města a pracovníci, pokud možno, dodržují rozestupy,“ popisuje Miroslav Němec a zakončuje: „Naší největší pomocí společnosti patří bezesporu dílčí část udržení zaměstnanosti v regionu a vytváření obchodních příležitostí pro firmy. To je největší lék proti příchodu hospodářské krize a pro restart ekonomiky. Většina společensko-pracovních akcí, na kterých budeme s největší pravděpodobností vystupovat jako partneři, bude mít svoji charitativní složku. Ta by měla být směřována do zdravotnictví a sociálních služeb.“

Více na: ww.suspk.cz