Unikátní spojení

I když se nám to v dnešní šedi všednosti nezdá, Škoda Octavia je od samého počátku geniálním propojením, na které dosud jiná automobilka adekvátně nezareagovala. Všechny čtyři generace spojuje fakt, že na je technice vozu nižší střední třídy postaveno auto takřka o třídu větší. V Mladé Boleslavi se vůbec nepokoušeli o hatchback, který je u konkurenčních modelů základní karosářskou variantou. Tady jde o liftback, a to navíc takový, aby se vzhledem co nejvíce přiblížil eleganci sedanu. 

Právě toto provedení v sobě spojuje maximální praktičnost nejen v oblasti litráže zavazadlového prostoru a design, o který se jeho majitel může opřít na jakékoli pracovní schůzce. V tomto ohledu je Škoda Octavia daleko před veškerou konkurencí v segmentu C. Žádné jiné auto v této třídě nedokáže bez kompromisů plnit roli rodinného vozu i "limuzíny", v tom slova smyslu, jaký může nižší střední třída nabídnout. 

Zdroj: AUTODRUŽSTVO PODBABSKÁ

A aby toho nebylo málo, škodováci dokázali z Octavie udělat vůz ještě univerzálnější. Stačí si vybrat edici Scout nebo RS. Se Scoutem dostanete oplastované tvrďácké téměř SUV s pohonem všech kol, které se terénu nezalekne dříve než jeho řidič. Naopak model Octavia RS ocení všichni milovníci rychlosti. Jistě, nejde o žádné okruhové náčiní, ale schopnostmi podvozku i pohonných jednotek musí uspokojit všechny maminky i tatínky milující svižné svezení. A za eReSem v zelené či červené metalíze se navíc každý rád otočí.

Usedlý nebo elegantní design?

Má-li ale výše zmíněné unikátní spojení fungovat, je třeba ho zabalit do adekvátního designu. Z tohoto úhlu pohledu mohla Octavii vyrobit asi skutečně jen Škoda. Právě mladoboleslavská automobilka je totiž proslulá střídmým a elegantním designem, který se ke košili, kravatě, motýlku či saku hodí. Někdo to nazývá usedlostí, ale ta rozhodně vypadá jinak.

Jen se zamyslete nad tím, jak dnes působí čtvrt století stará Octavia první generace. Věk jí nikdo neupře, ale na automobilového důchodce určitě nevypadá. Druhá generace stárne se snad s ještě větší grácií a ta třetí jistě pošlape v jejích šlépějích. A nic na tom nezmění zřejmě největší designová avantgarda - rozdělené přední světlomety, které přinesl facelift v roce 2017. A současná čtvrtá generace? Maximálně těží z trendů nastavených minulými generacemi i současnými moderními škodovkami. Té eleganci a šmrnc nemůže nikdo upřít.

Velké pozitivum se navíc skrývá uvnitř. Design interiéru totiž absolutně odpovídá exteriéru. Elegance a střídmost se tu prolíná s moderní technikou a kvalitními materiály. A ještě jedno pozitivum, pokud si Octavii kupujete novou: Nikdo vám nedá takovou možnost individualizace výbavy jako Škoda. Zatímco třeba Japonci trvají na celých výbavových stupních, u Škody zaplatíte jen za to, co ve voze opravdu potřebujete a chcete.

Zdroj: AUTODRUŽSTVO PODBABSKÁ

Technika pro každého

Pokud je řeč o univerzálnosti, nejde nezmínit techniku pracující v útrobách Škody Octavia. Ke kvalitě nelze mít připomínek. Základ vždy vychází ze standardů koncernu Volkswagen, a to dává záruku. Vždyť Octavia má hodně společného například s modelem Golf, který je etalonem nižší střední třídy. Právě s ním jsou všechny konkurenční modely srovnávány.

Co to znamená konkrétně? Podvozek, který není ani příliš houpavý, ani tvrdě sportovní. Na pohodlí ani jízdní vlastnosti v Octavii nikdo nadávat nemůže. 

Vše pouze podtrhuje široká paleta pohonných jednotek, které mohou pod kapotou vozu Škoda Octavia pracovat. Základem je litrový tříválec, který ocení všichni, kdo jezdí převážně městské a příměstské trasy. V takovém režimu se odmění skutečně nízkými provozními náklady. Absolutně univerzálním zážehovým motorem je patnáctistovka TSI, která je mezi konkurenčními jednotkami perlou, mimo jiné i díky své hospodárnosti. A tu lze ještě zvýšit, pokud zvolíte variantu TGI spalující i zemní plyn. Milovníci benzinu a svižnějšího svezení se pak podívají po dvoulitru TSI. Stejný objem má i skvělá dieselová jednotka. A pak je tu ještě plug-in hybridní verze. Nezmínit nejde ani fakt, že většinu motorizací lze párovat jak s manuální tak i s automatickou převodovkou. Může si někdo nevybrat?

Zdroj: AUTODRUŽSTVO PODBABSKÁ