Zakladatel a jednatel firmy Jaroslav NovákKdyž byste se ohlédl za historií firmy, až do období před třiceti lety, jak jste přišli na myšlenku, že budete prodávat právě nářadí?
V létě v roce 1991 za mnou přišel bratr Zdeněk s tím, že byl na výstavě, kde viděl zajímavé nářadí od zahraničních firem. Z tohoto podnětu vznikla myšlenka zřídit obchod s kvalitním nářadím. Oba jsme v tom viděli velký potenciál, protože jsme oba s nářadím pracovali věděli jsme, že stávající nabídka nářadí není kvalitní. V té době jsem stavěl rodinný dům, stavbu jsem přerušil a všechny peníze jsem vložil do podnikání. První prodejnu jsme otevřeli 3. září 1991 v Pardubicích v ulici Pod Břízkami. Po třech měsících fungování jsme se rozhodli uspořádat seminář o kvalitním a spolehlivém nářadí. K našemu překvapení se přihlásilo asi 140 lidí z různých firem z České republiky. Pozvali jsme také zástupce ze společnosti Stahlwille, což je výrobce který stále patří mezi ty nejkvalitnější na trhu. Tím se nám podařilo navázat první kontakty s firmami, které potřebovaly nářadí pro těžkou práci a zároveň, aby bylo spolehlivé a vydrželo. Mezi prvními zákazníky byly Elektrárna v Opatovicích nad Labem, České aerolinie, Škoda Auto a další. Tím jsme zahájili obchodování s významnými českými firmami, které jsou našimi zákazníky až do současnosti. Od druhého roku fungování firmy se pravidelně účastníme Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně. Tedy již 29let.
Jak poptávka po kvalitním nářadí rostla, rozhodli jsme se oslovit našeho bratrance v Mladé Boleslavi, zda by nechtěl opustit svoji dosavadní práci a otevřít pobočku v Mladé Boleslavi. Což se podařilo a dále následovaly kanceláře v Praze, Brně a Ostravě. V roce 1994 jsme také založili dceřinou firmu CZ WELD, zabývající se prodejem špičkové svařovací techniky amerického výrobce Lincoln Electric.
O čtyři roky později jsme na základě rostoucího zájmu ostatních obchodů prodávajícího nářadí zřídili velkoobchod, který dnes tvoří páteř obchodu firmy se svými přibližně 650 obchodními partnery po celé ČR. V rámci zajištění komplexních služeb pro naše zákazníky u nás také vznikla akreditovaná kalibrační laboratoř na kalibraci momentových klíčů, nebo oddělení pro přesné a řízené utahování.
V roce 1993 jsme se již stěhovali do našich nových prostor v Mikulovické ulici v Pardubicích, kde jsme pracovali dalších 17 let. V roce 2010 jsme koupili bývalý motorest v Medlešicích a přeměnili naše nové sídlo, kde jsme dosud.
Jak jste přišli na myšlenku, zabývat se vývojem a výrobou manipulátorů?
Tato myšlenka vznikla v roce 2001. V té době bratr vyrobil první manipulátor na montáž baterií do Škody Superb. Poté přišel další požadavek na manipulátor pro montáž kol na vozidlo Škoda Fabia.
To byl okamžik, kdy jsem si uvědomil velkou příležitost a velký potenciál, který se v tom skrýval do budoucna. Mimo jiné také návrat k řemeslu. A od té doby se můžeme pochlubit tím, že všechna kola a přední sedačky na vozech Škoda jsou montována našimi manipulátory. Nebylo lehké to zvládnout, protože výrobní linka je neustále v pohybu. Výhodou našich manipulátorů je, že dokáží okopírovat přirozený lidský pohyb. V současné době máme ve Škodě Auto další manipulátory rezervních kol, akumulátorů, například pro vůz Škoda Kodiaq se na dvou montážních linkách v Kvasinách pomocí našich manipulátorů montují pojezdová kola, sedačky první, druhé a třetí řady a také velké panoramatické střešní okno.
Prosadili jsme se i ve svařovně, kde se v Mladé Boleslavi pomocí našich manipulátorů montují všechny dveře na vozy Škoda Fabia. V Kvasinách je to zadní víko u vozu Škoda Superb a další.
Provozovna firmy Kavon v Medlešicích
Můžete připomenout klíčové okamžiky v historii vaší firmy, kdy jste se dostali do povědomí jako významný partner v oblasti technologických inovací, kdy se vaše podnikání posunulo směrem ke spolupráci s předními výrobci v sektoru automotive?
Myslím, že klíčovým okamžikem byl rok 2014, kdy jsme dostali příležitost na vývoj a výrobu manipulátoru panoramatického okna pro Škodu Superb v Kvasinách. Jedná se o manipulátor, který je plně automatický, řízený počítačovým systémem, který usadí panoramatické okno do vozu předním oknem s přesností plus mínus půl milimetru tak, aby dva pracovníci následně okno přišroubovali ke střeše.
Později se ukázalo, že to byl jen začátek. Rok 2014 byl pro nás nejobtížnější období v historii firmy, kdy jsme vyrobili 21 manipulátorů, včetně manipulátoru panoramatického okna. Již v roce 2015 jsme tento manipulátor zopakovali ve Škoda Auto Kvasiny znovu na druhé montážní lince. Firma Škoda Auto byla s našimi manipulátory natolik spokojena, že jsme v roce 2017 dostali příležitost vytvořit manipulátor panoramatického okna na montážní linku ve Škoda Auto Mladá Boleslav pro vůz Škoda Octavia. Byla to velká výzva, protože na rozdíl od montážních linek v Kvasinách, montážní linka v Mladé Boleslavi je neustále v pohybu. Z toho nám vyšel manipulátor s pojezdovými drahami dlouhými 21 metrů, které musí být smontovány v toleranci jeden milimetr. Navíc při zajíždění do vozu musí manipulátor přesně synchronizovat pojezd s rychlostí montážní linky. Při výjezdu z linky musí vyjet zvýšenou rychlostí, ale tak, aby nepoškodil předchozí auto na lince.
Následoval rok 2020, kdy na jedné montážní lince ve Škoda Auto Kvasiny vznikl požadavek zrekonstruovat manipulátor z roku 2015 tak, aby dokázal automaticky zašroubovat prvních deset šroubů panoramatického okna. No, a protože se nám to povedlo, tak v letošním roce přišel další požadavek na rekonstrukci prvního manipulátoru panoramatického okna z roku 2014, ale již s požadavkem přišroubovat všech 18 šroubů najednou. Manipulátor musí utáhnout všechny šrouby na stanovený moment, ve stanoveném pořadí a ve stanoveném časovém rámci. A to byla zatím pro nás největší výzva. Od letošního srpna je manipulátor plně funkční a je v plném provozu.
Vymýšleli a vyrobili jsme manipulátory i pro jiné firmy, například pro Federal Mogul v Kostelci nad Orlicí, Bobcat v Dobříši, Kion ve Stříbře, TPCA v Kolíně a další. U TPCA bych se krátce zastavil, protože jsme pro ně vyrobili pouze dva manipulátory. Jeden na montáž baterií a druhý na montáž zadních sedaček. Tento manipulátor sedaček byl technicky nejkomplikovanější a nejsložitější, jaký jsme kdy vyrobili předávání do provozu se odlaďovalo tři čtvrtě roku …
Výrobní provoz
Jaká je nyní situace u vás ve firmě, jakou aktuálně řešíte nebo připravujete zakázku?
Jak jsem již zmínil, dokončili jsme rekonstrukci manipulátoru pro montáž panoramatického okna s jeho automatickým přišroubováním. Nyní jsme také dokončili pět montážních manipulátorů na montážní lince firmy KION ve Stříbře. Na konci loňského roku bratr ukončil svoje působení ve firmě po 29 letech a odešel do důchodu. Je to pro mne další výzva, kdy je potřeba navázat na jeho práci v obchodě a oblasti přesného utahování.
Čím to podle vás je, že vznikla unikátní spolupráce vaší firmy s výrobci v sektoru automotive, kdy pro firmy vytváříte řešení na míru?
Výrobci samozřejmě mohou využít manipulátory třeba z Německa, ale myslím si, že hlavním důvodem je servis. Je rozdíl mezi tím, jestli někdo kvůli servisu pojede pět set nebo tisíc kilometrů anebo čtyřicet, kolik to máme my. Proto automobilky vždy hledají místní výrobce. V automobilovém průmyslu se velmi dbá na bezpečnost a ergonomii. Naše manipulátory ulehčují práci tak, že je pro pracovníky mnohem méně fyzicky náročná. Někdy přicházejí se zvláštními požadavky, které vycházejí například z omezení prostoru. Na nás je vymyšlení řešení na míru pro každou pracovní činnost individuálně. Mohu se pochlubit, že historicky jsme neřešili zásadní závady. Tím nechci říci, že by se něco nepokazilo. Ale když se například po sedmi letech zadřelo ložisko u jednoho manipulátoru ve svařovně v Kvasinách, tak jsem hned věděl, že to byla moje konstrukční chyba. Opravili jsme to přes víkend na naše náklady. Zodpovědnosti je důležité se nevyhýbat. Pro nás je nejdůležitější dělat věci podle našeho nejlepšího vědomí a svědomí. Je potřeba si uvědomit, že veškeré manipulátory v automobilovém průmyslu pracují v nepřetržitém provozu, s výjimkou nedělí, případně sobot.
Dopadla na vás nějak krize, která se v souvislosti s nedávnými omezeními, projevila i v sektoru automotive?
Na nás by to dopadlo pouze v tom případě, že by zkrachoval celý sektor. Pokud automobilky plánují nové vozy, potřebují nové manipulátory nebo upravit stávající. Už nyní máme požadavky na úpravu manipulátorů pro nové typy vozů. A různé změny dělají automobilky často, takže máme plné ruce práce.
Chtěl byste ještě něco dodat na závěr našeho rozhovoru?
Určitě bych rád podotkl, že růst a činnost firmy by se u nás neobešla bez svědomité práce zaměstnanců. V současné době zaměstnáváme 25 lidí z nichž více jak polovina je v naší firmě více jak 10let. A dokonce 7 z nich více než 20let. Svědčí to o zdravé a stabilní české firmě. A když nám zbyde čas, věnujeme se RC modelů vrtulníků vlastní konstrukce. Prohlédnout si je můžete na našich stránkách: www.kavon.cz/cs/nase-konicky