Do projektu, který probíhá od března 2018 do konce února 2022, se zapojilo více než 140 mateřských, základních a základních uměleckých škol z ORP Ostrava. Také jejich zřizovatelé, střediska volného času, dům dětí a mládeže, vysoké školy v území, zástupci neziskových organizací, poradenských center v oblasti vzdělávání a mnozí další účastníci a partneři, bez jejichž účasti a přispění by projekt MAP ORP Ostrava II nebyl takový, jaký byl.

Zdroj: Statutární město Ostrava

Co bylo obsahem projektu?
Projekt se zaměřoval na rozvoj kvalitního a inkluzivního vzdělávání v území a poskytoval také podmínky pro rozvoj vzájemné spolupráce a přenos příkladů dobré praxe mezi školami, školskými zařízeními, zřizovateli aj. aktéry. Navazoval na již dříve realizovaný projekt MAP ORP Ostrava, jehož výstupem bylo mimo jiné příprava a zpracování Strategického plánu rozvoje vzdělávání ORP Ostrava do roku 2023, včetně jeho prováděcích dokumentů podle metodiky Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Zpracování tohoto strategického dokumentu je nutnou podmínkou pro možnost čerpaní dotací z jednotlivých fondů EU na další projekty v oblasti školství a vzdělávání.

Projekt byl řízen řídícím výborem složeným z významných aktérů v oblasti školství a vzdělávání v území ORP Ostrava. Tito členové rozhodovali o základním směřování projektu a jeho strategických dokumentech.  Ustaveno bylo také šest kvalifikovaných pracovní skupin složených z cca šedesáti odborníků a lídrů v oblasti školství a vzdělávání. Jednalo se o tyto povinné pracovní skupiny: pro financování, rozvoj čtenářské, matematické gramotnosti a rovných příležitostí, doplněné o dvě nepovinné pracovní skupiny: pro karierové poradenství a pro předškolní vzdělávání a péči. Úkolem těchto pracovních skupin byla nejen tvorba strategických dokumentů, ale také sestavení nebo projednávání návrhů vzdělávacích a implementačních aktivit projektu.

 Jednání Řídícího výboru MAP ORP Ostrava IIJednání Řídícího výboru MAP ORP Ostrava IIZdroj: Statutární město Ostrava

Tvorba strategických dokumentů jako důležitá součást místního akčního plánování
Jednou z klíčových oblastí projektu byla již zmíněná tvorba strategických dokumentů k rozvoji školství a vzdělávání v ORP Ostrava. V průběhu realizace projektu byl pracovními skupinami tvořen a ve finální podobě řídícím výborem projektu schválen dne 24. února 2022 Strategický plán rozvoje vzdělávání ORP Ostrava do roku 2023.
Tento dokument se skládá ze tří částí: části analytické, části strategické, tj. Strategický rámec priorit vzdělávání ORP Ostrava do roku 2023 a části implementační, tj. akčního plánu na období roku 2022 a poloviny roku 2023.
Významnou součástí tohoto dokumentu jsou také tabulky investičních priorit, které poskytují obraz o investičních potřebách škol a školských zařízení v ORP Ostrava. Díky zařazení investičních záměrů do této tabulky mohou školy a subjekty zájmového a neformálního vzdělávání čerpat dotace z jednotlivých fondů EU na další projekty v oblasti školství a vzdělávání.  Aktualizace dokumentu probíhá jednou za 6 měsíců a s další aktualizací mohou školy a jejich zřizovatelé počítat nejdříve na konci srpna 2022. Strategické dokumenty projektu jsou dostupné na webu projektu map.ostrava.cz.

Vzdělávací a implementační aktivity projektu
Projekt také nabídl více než 120 zajímavých vzdělávacích a implementačních aktivit. Zdarma se jich mohli zúčastnit děti, žáci a jejich rodiče (nebo jiní zákonní zástupci), pedagogové mateřských a základních škol, středisek volného času, domů dětí a mládeže, základních uměleckých škol i jejich zřizovatelé. Podněty k realizovaným aktivitám byly dány jak pracovními skupinami projektu, tak jejich účastníky. Veškeré vzdělávací aktivity byly realizovány za účelem podpory a rozvoje v oblasti čtenářské, matematické gramotnosti a rozvoje potenciálu každého žáka, rovných příležitostí, kariérového poradenství a předškolního vzdělávání.

Výrazně se na podobě těchto aktivit odrazila pandemie koronaviru SARS-CoV-2, která zabránila tomu, aby mohlo být více plánovaných aktivit realizováno přímo s dětmi a žáky ve školách. Naopak díky této nečekané situaci byly mnohé aktivity převedeny do online formy a zpřístupněny většímu počtu účastníků z řad pedagogických, nepedagogických pracovníků, vedení škol a zřizovatelů, kteří za nimi nemuseli dojíždět a staly se tak pro ně časově dostupnější, což potvrzuje vysoká účast na těchto aktivitách.

O jednotlivých realizovaných aktivitách bylo v průběhu projektu pravidelně informováno. Jejich shrnutí pak zaznělo na závěrečné konferenci projektu.

Závěrečná konference MAP ORP Ostrava IIZávěrečná konference MAP ORP Ostrava IIZdroj: Statutární město Ostrava 
Závěrečná konference
Dne 27. ledna 2022 se uskutečnila závěrečná konference projektu. Z prostředí Centra PANT realizační tým projektu spolu s předsedkyní řídícího výboru MAP Andreou Hoffmannovou, vedoucí odboru školství a sportu Magistrátu města Ostravy Sylvou Sládečkovou a vedoucími pracovních skupin přinesli celkové shrnutí aktivit projektu.
Konference byla pro účastníky přenášena online a k budoucímu využití školami byl pořízen i její videozáznam. Cílem konference nebyl pouze souhrn projektu, ale především přenesení příkladů dobré praxe aktivit realizovaných v projektu do běžné praxe škol. Neméně významnou součástí pak bylo přenesení příkladů dobré praxe z oblasti rozvoje mateřských a základních škol prostřednictvím dotačních projektů, které přinesly Stanislava Korcová, ředitelka Mateřské školy Ostrava, Varenská 2a a Lenka Nekorancová, projektová manažerka Gymnázia, základní školy a mateřské školy Hello.  Všechny prezentace i videozáznamy z konference budou od března tohoto roku dostupné na webu map.ostrava.cz.

Závěrečná konference MAP ORP Ostrava IIZávěrečná konference MAP ORP Ostrava IIZdroj: Statutární město Ostrava 
Co se nám tedy v projektu povedlo?
V rámci závěrečné konference projektu MAP ORP Ostrava II zazněly od vedoucích pracovních skupin aktivity, které posluchačům přiblížily celkový průběh a shrnutí projektu. Tak, jak je již zmíněno výše, nešlo pouze o souhrn projektu, nýbrž o sdílení příkladů dobré praxe, které mnohým pedagogickým pracovníkům mohou být inspirací pro realizaci dalších vzdělávacích aktivit u nich ve školských zařízeních.

V první části konference byly zmíněny aktivity, které se zaměřovaly na rozvoj dětí předškolního věku. Vedoucí pracovní skupiny pro předškolní vzdělávání a péči Iva Chadzipanajotidisová hovořila mj. o aktivitě „Šachy pro nejmenší“, kdy popisovala výhody a praxi zařazení výuky hry šachu do běžné činnosti mateřských škol. Výstup z této aktivity v podobě videometodiky je pro všechny pedagogické pracovníky ORP Ostrava poskytnut ke stažení zdarma.

Další významnou aktivitou byl kurz „Malý řemeslník“ kde se děti z mateřských škol mohly seznámit s řemesly, prací se dřevem, šroubky atd. Tento kurz kromě seznámení se s řemesly dětem napomáhal také k rozvoji jemné motoriky, manuální zručnosti, nebo trpělivosti. Výhody takovéto aktivity ve výuce mateřské školy posluchačům konference přiblížila paní Natálie Kaštovská, jakožto členka pracovní skupiny pro předškolní vzdělávání a péči a ředitelka Mateřské školy Paprsek v Ostravě – Hrabůvce (jedná se o speciální MŠ, pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami). Lektoři v každém případě dokázali pružně zareagovat a kurz individuálně upravit pro potřeby konkrétních dětí, třeba i ty se speciálně vzdělávacími potřebami.

V únoru roku 2022 proběhla také aktivita „Pracujeme se dřevem v mateřských školách“, která slouží tak, jako v případě kurzu „Malý řemeslník“, k podpoře polytechnického vzdělávání u dětí v mateřských školách. Děti v rámci této aktivity pracovaly se dřevěnými polotovary a sestavily si různé výrobky, jako například stojánky nebo formule.

V rámci rozvoje čtenářské gramotnosti byla vedoucí pracovní skupiny pro rozvoj čtenářské gramotnosti a zároveň ředitelkou Základní školy Provaznická 64, paní Libuší Přikrylovou vyzdvihnuta důležitost pozice školního knihovníka. Popsána byla také jeho náplň činnosti, kterou pracovní skupina sama sestavila. V této souvislosti byly zmíněny také workshopy pro školní knihovníky, které byly v projektu realizovány a další aktivity k podpoře čtenářské gramotnosti, jako například podílení se na uspořádání Knižního festivalu, kde byly žákům a pedagogům zajištěny vstupenky a volná místa na přednáškách nebo besedách. V rámci projektu MAP ORP Ostrava II byly na přelomu měsíců ledna/února uspořádány besedy v mateřských i základních školách se spisovateli L. Rožnovskou, Z. Pospíšilovou nebo A. Vašíčkem. Hlavním cílem besed bylo motivovat a popularizovat četbu u dětí a žáků.

Za pracovní skupinu pro rozvoj matematické gramotnosti hovořila vedoucí skupiny a ředitelka DDM Poruba paní Kateřina Hořejší o workshopech, které byly v pandemické době uspořádány ve spolupráci se společností TietoEvry – „Seznámení s nástroji pro rozvoj algoritmického myšlení“ nebo školení k obsluze programů pro hladký průběh distančního vzdělávání ve školách, jako například k aplikaci MS Teams, nebo Google Classroom. 

Pro pedagogy z mateřských škol byly také na podzim roku 2021 uspořádány semináře k výuce matematiky Hejného metodou. Dvou seminářů se zúčastnilo bezmála 40 pedagogů z dvaceti mateřských škol. Těmto školám byla také z projektu MAP ORP Ostrava II poskytnuta metodika k implementaci vzdělávacích aktivit, které slouží pro rozvoj předmatematických představ u dětí v předškolním věku.

Vedoucí pracovní skupiny pro kariérové poradenství a ředitel Základní školy J. Šoupala v Ostravě – Porubě Milan Chalupa hovořil o spolupráci členů pracovní skupiny pro kariérové poradenství v rámci zřizování a podpory pozice karierového poradce na školách v ORP Ostrava. Vyzdvihl důležitost a činnosti kariérového poradce a z praxe ředitele základní školy, kde karierový poradce působí, hovořil o realitě a překážkách zavádění této pozice. Dále vyzdvihl platformu www.infoprokarieru.cz a další nástroje, kterými byl rozvoj kariérového poradenství z projektu podpořen.

Nesměli jsme také opomenout inovativní Corinth 3D výukový software, který v roce 2021 v podobě ročních online multilicencích putoval do základních škol v ORP Ostrava. Tuto možnost získalo dohromady 33 základních škol zapojených do projektu, kterým se otevřely dveře k nové učební pomůcce - k možnosti v prezenční i distanční výuce využívat více než 1 500 3D modelů z oblastí biologie člověka, rostlin, zvířat, fyziky, chemie nebo také v poslední době známý 3D model viru SARS-CoV-2. Za tímto účelem bylo každé z 33 škol poskytnuto několik stovek přístupů, které mohli využívat žáci i pedagogové.

Pokračujeme
Projekt MAP ORP Ostrava II končí, ale okamžitě na něj navazuje projekt Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Ostrava III, který bude realizován od března 2022 do listopadu 2023. Podoba projektu však již nebude stejná. Projekt MAP ORP Ostrava III se již nebude zaměřovat na vzdělávací a implementační aktivity, ale bude se soustředit především na pokračování v tvorbě strategických dokumentů, sdílení příkladů dobré praxe, poskytování prostoru pro vzájemnou spolupráci všech subjektů, zajištění informačního servisu pro školy a evaluaci celého období realizace projektů MAP, tedy MAP ORP Ostrava I až MAP ORP Ostrava III.

Kde najdete potřebné informace?
Zajímají vás podrobnější informace o projektu, realizovaných aktivitách a strategických dokumentech? Více informací se můžete dozvědět na webových stránkách projektu map.ostrava.cz a Facebookové stránce projektu „MAP II Ostrava“.

Na webu projektu najdete také velmi zajímavou sekci „Mohlo by se Vám hodit“, kde můžete dohledat např. podsekce „Užitečné informace pro školní knihovníky“, „Vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem“, strategické dokumenty týkající se vzdělávání v Moravskoslezském kraji i pro statutární město Ostrava a další užitečné informace.

 Náhled webových stránek MAP ORP Ostrava IINáhled webových stránek MAP ORP Ostrava IIZdroj: Statutární město Ostrava

Projekt Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Ostrava II, reg. číslo projektu CZ.02.3.68/0.0/0.0/17_047/0009132, je spolufinancován z Evropského sociálního fondu – Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV), státního rozpočtu ČR a rozpočtu statutárního města Ostrava.