Ve skutečnosti se jedná o seznam lékařských nástrojů, konkrétně pro ortopedii. Co mají společného chirurg, ortoped, nebo třeba zubař s technikem či řemeslníkem? Je toho víc, než by se mohlo na první pohled zdát.

Odhlédněme od oblasti teoretických vědomostí a porovnejme praktické činnosti. Požadavky na odvedenou práci jsou ve všech profesích podobné. Se zlomenou nohou se s důvěrou svěříme do rukou ortopeda, který zjistí rozsah poranění a pomocí skalpelu, vrtačky, frézy, čepů, hřebů, šroubů a drátů spraví prasklou kost. Očekáváme, že svoji práci odvede profesionálně a že si za několik měsíců zase zalyžujeme nebo zahrajeme tenis. Totéž chceme od automechanika, když vypoví službu motor našeho auta, nebo od topenáře, když „zlobí" kotel. Postupy jsou si podobné jako vejce vejci. Začíná se zjištěním rozsahu a závažnosti „poruchy", diagnostikou, podle níž se rozhodne o postupu činností, které se následně realizují.  Zásadní roli vždy hraje lidský faktor.

Ortoped i instalatér, zubař i strojař, chirurg i mechatronik, všichni tito specialisté, pokud nemají napáchat víc škody než užitku, musí mít šikovné ruce. A to je začínající problém! Obecně lze konstatovat, že za posledních několik desetiletí se manuální zručnost vytrácí, zejména mezi mladší generací. Vyspělý svět se díky moderním technologiím posouvá směrem k digitalizaci, automatizaci, robotizaci. Spoustu pracovních úkonů zvládá stroj lépe a rychleji než člověk. Roboti v automobilkách, svařovací automaty, CNC stroje, 3D tiskárny…pokrok nelze zastavit a je to tak správně. Stále ale je a bude spousta oblastí, kde jsou lidské ruce nenahraditelné.

Zdroj: SOU plynárenské Pardubice

Na Středním odborném učilišti plynárenském v Pardubicích se pro svou profesní kariéru připravují budoucí plynaři, topenáři, instalatéři, technici v oboru TZB, montéři otopných soustav, plynových kotlů a tepelných čerpadel. Získání manuální zručnosti je jednou ze základních podmínek pro jejich uplatnění v praxi. Aktuální mimořádná opatření bohužel zasáhla také školství. Výuka probíhá distančně. Praktické vyučování na odborných školách ale distančně učit nejde. Doufejme, že se žáci budou moci brzy vrátit také do dílen a specializovaných učeben, stejně jako studenti medicíny na operační sál.

Martin Valenta, Střední odborné učiliště plynárenské Pardubice