Jedná se o tratě a vlaková spojení: Plaňany – Kouřim, Křinec – Městec Králové, Bakov nad Jizerou – Dolní Bousov, Mšeno – Mladá Boleslav, Mělník – Mšeno (což je nedávno nově, půlmiliardovým nákladem, zrekonstruovaná trať!), Vraňany – Lužec nad Vltavou (kde bylo nedávno dokončeno vybudování souboru zdvihacích mostů, včetně jednoho čistě železničního,  za další stovky milionů korun z veřejných peněz!), Rakovník – Kralovice, Čisovice – Mníšek – Dobříš, Vlašim – Trhový Štěpánov, Čelákovice  –  Mochov.

Po nedávném zrušení slev na jízdné pro středočeské žáky, studenty a seniory tak tedy následuje další útok nového vedení Středočeského kraje na veřejnou dopravu a na zájmy středočeských občanů. Toto vedení středočeského kraje ve složení hnutí STAN, Piráti, ODS, TOP 09, KDU-ČSL a Zelení tak pokračuje v nesmyslném a naprosto neodůvodněném omezování veřejné dopravy v našem kraji.  Navíc jde o likvidaci dlouholetých tradičních lokálních spojení mezi malými obcemi a osadami a spádovými městy a spádovými sídly.
Často v místech, kde železnice představuje  jediný typ pravidelné přepravy
pro místní obyvatele.

A děje se tak i zcela v rozporu s předvolebními sliby a proklamacemi nyní v kraji vládnoucích stran, plnými (jak vidno planých a nepravdivých)  řečí o podpoře krajské veřejné dopravy, zejména té železniční, a o jejím rozšiřování
a posilování…

Dle slov krajského radního pro mobilitu, Petra Boreckého (STAN), se v případě rušených tratí jedná o „neperspektivní spoje“. Přičemž za měřítko „(ne)perspektivnosti“ byl zvolen počet cestujících na daném železničním úseku za jeden týden. Konkrétně pak jde o hranici 2 500 cestujících, čili se vůbec nejedná o nějaké nevyužívané spoje pro pár jednotlivců,  ale  o důležitou veřejnou službu pro stovky a tisíce občanů.

Přitom plánovaná úspora, kterou by tento necitlivý a škodlivý krok přinesl,
není z hlediska celkového rozpočtu Středočeského kraje absolutně nikterak závratná – jde o 52 milionů korun ročně, tedy o pouhých 0,16 % z celkových plánovaných výdajů kraje na rok 2021! Středočeská vláda jde tedy
cestou “nejmenšího odporu“, kdy likviduje potřebné veřejné služby a šetří
na lidech, kteří se nemohou bránit.

Namísto toho, aby hledala nové zdroje krajských příjmů, které se přímo nabízejí – na což dlouhodobě upozorňuje naše středočeská organizace hnutí SPD.
Jde o změnu zákona  o rozpočtovém určení daní, která by vedla k významnému posílení příjmové stránky středočeského krajského rozpočtu. A to tak,
že by rozpočtové příjmy našeho kraje byly posíleny o část podílu z daňových odvodů osob, které ve středních Čechách fakticky  trvale žijí (a využívají zde všechny veřejné služby financované naším krajem), ale úřední trvalé bydliště mají 
na území jiných krajů, nejčastěji v Praze. Dle kvalifikovaných odhadů provedených předchozím vedení Středočeského kraje jde o více než 300 tisíc osob.

Od 1. srpna navíc v našem kraji dojde i ke zvýšení cen jednorázových
i předplatných  jízdenek ve veřejné dopravě, což bude další markantní „zásek“
do peněženek Středočechů. Ceny jízdného pro jednotlivé jízdy budou nově
na území kraje odstupňovány po deseti korunách za každé nové přepravní pásmo, což u nejdelších úseků představuje zvýšení ceny až  o30 procent – a měsíčně to představuje částku okolo jednoho tisíce korun. A ceny všech předplatných kuponů se zvyšují o 25 procent!

Složení současné středočeské krajské vládnoucí koalice odpovídá tomu,
jak by mohla vypadat sestava budoucí české vlády po říjnových volbách
do Poslanecké sněmovny, pokud by ji tvořila uskupení dvou předvolebních koalic někdejšího tzv. Demokratického bloku: STAN + Piráti a ODS+KDU-ČSL+TOP 09. Z jejího chování -  a z jejích praktických kroků například ve Středočeském kraji - lze tedy i docela dobře předvídat, jakým způsobem by se taková vláda chovala.

S vysokou pravděpodobností by se vydala cestou omezování a zdražování veřejných služeb, což zákonitě vytváří prostor pro jejich budoucí privatizaci
a pro jejich praktickou nedostupnost širokým skupinám občanů. Na příkladu osudu středočeské veřejné dopravy to vidíme velmi dobře. Pro hnutí SPD je toto pojetí správy kraje (i státu) naprosto nepřijatelné -  a budeme dělat vše pro to,
aby po nejbližších volbách došlo k jeho změně, a aby se nikdy nestalo realitou
na celostátní úrovni!

https://www.facebook.com/SPDstredocesky
https://www.facebook.com/groups/709060892563571

Ing. Mgr. Tomáš Doležal
předseda Oblastního klubu SPD Praha-východ

Ing. Mgr. Tomáš Doležal, předseda Oblastního klubu SPD Praha-východIng. Mgr. Tomáš Doležal, předseda Oblastního klubu SPD Praha-východZdroj: T. Doležal/archiv

Zadavatel: Tomáš Doležal, SPD
Zpracovatel: Tomáš Doležal, SPD