PAVLA HNYKOVÁ HAIDLOVÁ

Rozhovor s ředitelem školy Mgr. Jiřím Janásem

Pane řediteli, kromě sklářských oborů různého typu vzdělání se dá na škole studovat i všeobecné gymnázium, je takové propojení různých institucí spíše výhodou nebo je to právě naopak?

Máte pravdu, nejsme jenom školou pro skláře, ale studovat u nás může i ten, kdo chce mít všeobecný rozhled a pokračovat dál ve studiu na vysoké škole. Skláře vzděláváme stále na všech třech úrovních, což je zakončením studia výučním listem, maturitní zkouškou a získáním titulu DiS. na vyšší odborné škole. Vznikají tu i nové obory a možnosti vzdělávání. Zájemci si mohou vybrat studium na čtyřletém všeobecném gymnáziu a z nových oborů je to Design interiéru nebo Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Je spousta případů, kdy se žák přihlásí na sklářskou školu, ale časem ho zaujme více design interiéru, nebo jiný obor, a tak na něj během studia přestoupí. Pokud někdo zjistí, že na studium střední školy nestačí, nejdou mu maturitní předměty, má možnost přestoupit a získat výuční list. Své uplatnění tedy najde v rámci jedné školy, a to považuji za její velkou výhodu. V současné době připravujeme nový obor L0, což je již zmiňovaný obor Uměleckořemeslného zpracování skla, ovšem s možností po 3. roce studia získat výuční list a pak dále pokračovat ve studiu až k maturitě.

Sklářské školy v určité době bojovaly o přežití, měly nedostatek studentů, jak je to dnes?

Největší krize byla v roce 2008, to souviselo samozřejmě i s tím, jaká byla situace ve sklářství. Zanikaly některé velké firmy, jiné se dostávaly do insolvence. V té době jsme měli skutečně velmi málo žáků, protože budoucnost sklářů byla nejistá. Dnes si ale vedeme dobře, máme téměř plné třídy v tříletých učňovských oborech, co se týká maturitních oborů, tam máme třídy zcela zaplněné.

O řemeslné obory je v poslední době zase zájem, vnímáte to stejně?

Ano. Podle mě ten, kdo své řemeslo opravdu dobře ovládá, najde lépe uplatnění a jeho práce bývá i velmi dobře ohodnocena. A to je velkou motivací. Máme spoustu nadaných studentů, ale mezi nimi se samozřejmě najdou i tací, kterým řemeslná práce zrovna dobře nejde. Snažíme se jim proto hledat jiný vyhovující obor, aby uspěli.

Zjišťujete, jaké možnosti mají studenti po ukončení školy? Mám na mysli spolupráci s firmami, zda víte, jaké zaměstnance potřebují a na jaké obory se třeba máte v budoucnu zaměřit?

Spolupracujeme dlouhodobě hned s několika firmami, které nám zajišťují i odborný výcvik. Nově máme například v oboru strojník ve sklářské výrobě čtyři žáky, kteří mají praxi v Crystalexu, formaře zase posíláme do firmy Egermann. Zajímavostí je, že formař je obor, který se vyučuje už jen na naší škole. Zájem je ovšem i o foukače skla a brusiče skla. Například spolupracujeme s firmou Jílek, kam posíláme na praxi dva naše žáky. Další dva žáci maturitního oboru Uměleckořemeslné zpracování skla chodí na praxi k panu Augustinovi, který se zabývá vitrážemi. Ale nejde jen o nové zkušenosti a dovednosti, které tam získají, často na místě praxe zůstávají jako dobře zaučení zaměstnanci. Dva naši absolventi z loňského roku již pracují ve firmě Lasvit-Ajeto.

Jaké plány máte do budoucna?

Snažíme se, aby byla škola více vidět. Zapojujeme se do různých zajímavých projektů, spolupracujeme s městem během pořádání IGS (Mezinárodní sklářské sympozium), účastníme se Sympozia uměleckých škol, Skleněné noci apod. Přál bych si, aby v naší škole vzniklo podobné centrum odborného vzdělávání jako v Kamenickém Šenově. Naše vybavení je již zastaralé a potřebuje nutně obnovit. Dále usilujeme o to, aby do názvu školy bylo zapracováno slovo „gymnázium“, a tím se obor dostal do všeobecného povědomí. Máme také zpracovaný projekt na revitalizaci sportovního hřiště. Byl bych rád, kdyby se tyto plány podařily co nejdříve uskutečnit.

Zdroj: Vyšší odborná škola sklářská a Střední škola Nový Bor, p.o.