Popularita tzv. ekoproduktů v posledních letech roste a zákazníci je stále častěji vyhledávají na pultech obchodů. Jenže jak spotřebitelé poznají, že daný výrobek, který proklamuje svůj ekologický původ, takovým skutečně je a nejedná se o tzv. greenwashing? Řešením jsou tzv. ekoznačky, které garantuje Ministerstvo životního prostředí. To také prostřednictvím své příspěvkové organizace CENIA spustilo informační kampaň o ekoznačení.

Na trhu dnes existuje velké množství různých ekoznaček a není jednoduché se v nich vyznat. Pokud ale hledáte skutečnou garanci šetrnosti k přírodě a kvality v jednom, pak hledejte na výrobcích a u poskytovatelů služeb logo Ekoznačka EU (Ecolabel EU) nebo Ekologicky šetrný výrobek/Ekologicky šetrná služba (EŠV/EŠS). V prvním případě se jedná o celounijní ekoznačku, kterou zastřešuje Evropská unie a má platnost na celém společném unijním trhu bez ohledu na stát, ve kterém byla udělena. Naopak EŠV/EŠS jsou čistě národními alternativami. V obou případech je garantem Ministerstvo životního prostředí.

Zdroj: ekoznacka.cz

To se nyní ve spolupráci s organizací CENIA, která ekoznačky uděluje, rozhodlo rozšířit povědomí o ekoznačení. Pro účely této kampaně, jejímž ambasadorem je postava Ekolífka, spustila CENIA upravený web Ekoznačka.cz, který získal nový design. Na něm mimo jiné vysvětluje principy, na nichž ekoznačení (ecolabelling) stojí.

„Jedná se o dobrovolný nástroj, který stanoví kritéria pro certifikaci ekologicky šetrných produktů. Pro spotřebitele pak slouží jako vodítko při nákupu,“ vysvětluje Miroslav Havránek, ředitel CENIA.

„U produktů, které od nás získaly ekoznačku, máte jistotu, že jste se nestali obětí greenwashingu. Právě naopak. Máte záruku, že je u nich dbáno na ekologičnost jak ve fázi výroby, tak i po celou dobu jejich životního cyklu. Navíc v průběhu certifikace ověřujeme, že tato ekologická šetrnost není na úkor kvality. Rádi bychom totiž vymýtili stereotyp, že environmentálně šetrné produkty jsou méně účinné,“ popsal výhody ekoznačení Havránek. Více se o výhodách ekoznačení dozvíte ZDE.

Čtěte víc: Ekoznačka přináší výrobcům marketingovou výhodu i plusové body ve veřejných zakázkách

V České republice byla dosud organizací CENIA udělena některá z ekoznaček více jak 5000 produktům 38 různých producentů a poskytovatelů služeb. Postupně se přitom hlásí stále další žadatelé. Celkem lze ekoznačku získat v 25 různých kategoriích od textilu a bot, přes drogerii, stavební materiál a nábytek, až po úklidové a ubytovací služby. Na webu ekoznaček naleznete všechny certifikované výrobky přehledně na jednom místě. Můžete si tak snadno ověřit, že daný výrobek certifikát skutečně získal. Nahlédněte do katalogu certifikovaných výrobků a služeb.