Po roce tohoto vyučovacího režimu  lze konstatovat, že existují jasně patrné a značné rozdíly v přístupu jednotlivých škol k distančnímu vzdělávání, a to jak v jeho intenzitě  i kvalitě. A v důsledku toho vznikají i rozdíly v dosažené úrovni vzdělání žáků a studentů stejných ročníků i stejných typů škol napříč republikou.

A to rozhodně není dobrá zpráva pro žáky či studenty posledních ročníků základních a středních škol, které čekají přijímací zkoušky do vyššího stupně studia, a kteří, pokud měli tu smůlu, že navštěvují školu, která přechod na online výuku nezvládla, vstupují do této důležité životní zkoušky se značným handicapem.

Distanční forma vzdělávání, je-li delší, než je nezbytně nutné, s sebou navíc nese i další negativní doprovodné jevy. V prvé řadě jde o zásadní přerušení přirozených sociálních kontaktů mezi dětmi a mladými lidmi navzájem resp. mezi žáky, studenty a pedagogy. Nemluvě o tom, že došlo k fatálnímu a dlouhodobému přerušení volnočasových aktivit dětí a mládeže. Zejména kulturních či sportovních, což opět bude mít pouze negativní následky.

Vrcholem vládní laxnosti v přístupu ke vzdělávání a jeho významu byl nedávný výrok premiéra Babiše, kterým zpochybnil zásadní důležitost maturitní zkoušky pro mladé lidi s tím, že zaměstnavatele tato po desetiletí uznávaná a respektovaná „zkouška dospělosti“ prakticky nezajímá.

Odhlédneme-li od skutečnosti, že se tato slova nezakládají na pravdě, tak především demonstrují pohrdlivý vztah současné české vlády ke vzdělávání jako takovému:
že jde jen o jakousi trpěnou povinnost, která je jen zdržením v nástupu mladých lidí do výrobních hal a skladů  poboček nadnárodních korporací. Hnutí SPD tuto škodlivou představu jednoznačně odmítá!

logoZdroj: SPD

Naopak říkáme, že úplné střední vzdělání, ideálně s určitou odbornou či profesní specializací, je nezbytným základem pro budoucí uplatnění mladé generace– a hlavně, pro budoucnost České repuibliky jako prosperujícího suverénního státu, nikoli coby ekonomické a politické kolonie.  

Téměř roční uzavření škol je též enormní zátěží pro rodiče dětí školou povinných. Zvláště, když po celou tuto dobu školy (natož rodiče) neobdrželi jednotnou metodiku distančního vzdělávání. I komunikace mnoha škol s rodiči je totálně nedostatečná.

Jak mohu dosvědčit z vlastní zkušenosti matky dvou studujících dcer – a současně i studentky vysoké školy a  člověka, který má ve svém zaměstnání na starosti přípravu studentů.

Kdo selhal totálně, je  ministerstvo školství v čele s ministrem Plagou. Po celý poslední rok je pouze ve vleku události, neviditelný, neaktivní, jako by se ho problematika resortu ani nedotýkala. Jen samé výmluvy, mlčení a neuvěřitelný alibismus. A i celá česká vláda, dala svým přístupem ke školstvé v „době koronavirové“ najevo,
že vzdělávání i budoucnost naší nejmladší generace jsou zcela na okraji jejich zájmu.

Pohled SPD je naprosto opačný – a snad bude po podzimních volbách prostor pro jeho realizaci!


Jana Pupavová
předsedkyně Oblastního klubu SPD České Budějovice
https://www.facebook.com/pupavovajana

Jana Pupavová, předsedkyně Oblastního klubu SPD České BudějoviceJana Pupavová, předsedkyně Oblastního klubu SPD České BudějoviceZdroj: SPD

Zadavatel: SPD

Zpracovatel: SPD