Jedeš si takhle po D1 nebo D5, a najednou se kolem řítí oranžové auto se šipkou a značkou zpomal. Schůzka za 5 minut, ale tvoje noha musí dolů z plynu. Ani nechceš, a z pusy ti ujede pod vousy pár ostrých slov. Míjíš v sedmdesátce dva náklaďáky, z nichž jeden upozorňuje a druhý cosi šmrdlá na okraji. Možná by ale bylo dobré si uvědomit, že v těch autech sedí někdo, kdo si dělá svoji práci stejně jako ty, a že díky nim na daném úseku dálnice třeba příště nehavaruješ.

Obrovské mechanické koště na podvozku Mercedes-Benz schopné sebrat i zahozené skleněné lahve od těch, co si dálnici pletou se smeťákem. Jeho hlavní úkol ale není jen tupě odklízet binec. Udržuje v čistotě a funkčnosti především odtokové kanály krajnic, aby na vozovce nestála voda, která by jinak za deště měnila auta v neovladatelné lodě. Špínu navlhčí, zamete a následně vysaje do svých útrob jako obrovský slon.

Patří mezi jedno z mála aut, co může mít volat na druhé straně. Povahu anglického gentlemana potřebuje především kvůli tomu, aby jeho řidič viděl co nejlépe na pravý okraj vozovky, který neúprosně brousí kovovými smetáky. Dopředu se sune taktéž rozvážně. Pracovní rychlostí asi 4 kilometry za hodinu.

Na každých zhruba 50 kilometrech dálnice pracují dva podobné vozy. A je smutné potkat je a uvědomit si jejich důležitost až v okamžiku, kdy musí odklidit místo dálniční havárie. Což bohužel patří taky mezi jejich povinnosti. 

Strávil jsem na střediscích údržby a správy dálnic pár dní. Vyzkoušel si na vlastní kůži jejich stroje, dokonce i ten oranžový obří zametač. Překvapilo mě, jak sofistikovanou technikou střediska disponují a jací tam pracují správní chlapi. A určitě by někoho dalšího rádi vzali do party. Pokud vás zajímají pořádné mašiny a fakt zajímavé stroje, mrkněte na praceprochlapy.cz, třeba se tam příště potkáme. :-)
Expert Pepa z Autosalonu