Možná to zní trochu jako příběh z jiného světa, ale kreativní ředitelé marketingové agentury Wunderman, v jejichž hlavách se nápad urodil, se ho nezalekli. Ba co víc, namysleli jeho realizaci a odprezentovali ho v Komerční bance. „Když za námi přišli kolegové z agentury Wunderman s nápadem propojit nedokončené dílo Antonína Dvořáka s umělou inteligencí, doslova nás to nadchlo. Prvky umělé inteligence totiž začínáme využívat i v bance, například při posuzování rizik," vzpomíná na zrod projektu Jan Juchelka, generální ředitel Komerční banky.

Dalším krokem bylo systém umělé inteligence AIVA naučit znát dílo Antonína Dvořáka. Do té doby AIVA zanalyzovala na 30 000 skladeb autorů od baroka až po 20. století. A tak dostala za úkol analyzovat všech 115 opusů Antonína Dvořáka a pokusit se na základě této analýzy dokomponovat Dvořákův nedokončený fragment.

Zdaleka nám nešlo jen o technologický experiment. Chtěli jsme skutečně vyzkoušet možnosti AI a vytvořit dílo, které se bude posluchačům líbit a vzbudí pozitivní emoce," říká dvojice kreativních ředitelů Filip Humpl a Richard Stiebitz z agentury Wunderman.

Když se staré spojí s novým

Vznikla tak skladba o třech větách nazvaná AIVA/Antonín Dvořák: From the Future World op. 71. Její první větu ve světové premiéře uvedl v Praze český klavírista Ivo Kahánek, byla představena i v Bruselu na globálním eventu EU věnovanému umělé inteligenci. Druhá část bude uvedena 4. července v rámci koncertu PKF – Prague Philharmonia a kapely Vypsaná fixa na festivalu Rock for People. Projekt vyvrcholí 15. listopadu ve Dvořákově síni Rudolfina představením i třetí, závěrečné části pod taktovkou šéfdirigenta a hudebního ředitele PKF – Prague Philharmonia, Maestra Emmanuela Villauma.

Tímto neotřelým způsobem chce PKF – Prague Philhamonia přitáhnout pozornost mladé generace k vážné hudbě a ukázat, že v prostředí klasické hudby může zaznít i ledacos neotřelého, nového, experimentálního a vyvolávajícího zajímavé otázky," popisuje šéfdirigent Emmanuel Villaume.

V oblasti marketingu se jedná o jedinečný projekt, který inovativně kreativním způsobem využívá současné možnosti umělé inteligence, aby podtrhnul hodnotu značky jako takové," říká Tomáš Burka, business group director agentury Wunderman.

Všechny podrobnosti o projektu najdete na www.fromthefutureworld.cz.