Tato školní skupina bude fungovat formou individuálního (tzv. domácího) vzdělávání. Tato forma vzdělávání probíhá tak, že žák je zapsán v kmenové škole, do které ale denně nedochází a místo této docházky se účastní právě vzdělávání doma s rodiči, nebo ve skupině s několika dalšími žáky a pedagogy.

Některé takové komunitní školy založili sami rodiče, jiné, stejně jako v případě školy v Kyjově, zakládají pedagogové. Důvody mohou být různé. V posledních letech je to nejčastěji nespokojenost se vzdělávacím systémem u nás, s pravidly, které musí běžné školy dodržovat, s pravidly spojenými s karanténami tříd a častým pobytem dětí doma místo toho, aby se vzdělávaly osobně ve škole. Dalším důvodem mohou být i naplněné školní třídy v některých školách a tím pádem nedostatek času k individuální práci s žáky.

Rodiče často pociťují, že by ve vzdělávání svých dětí uvítali změnu. Často tuto změnu ale nedokáží přesně definovat a mnohdy neví, na koho přesně se obrátit. Přání změny často cítí i sami pedagogové. Někdy ve školách není dostatek času na práci s názornými pomůckami, na dostatek exkurzí, kde žáci mnoho důležitého vidí v praxi, mnohdy v hodinách, které mají 45 minutový interval, není čas k dokončování činností, k bádání, pokusům a praktickým ukázkám práce.

Komunitní školy mají v tomto směru větší volnost. Mohou si dovolit vyučovat v blocích, během kterých žáci celou práci dokončí, společně ji vyhodnotí a mají prostor k diskuzi. Mají čas bádat, objevovat, přicházet věcem na kloub, mají čas číst a diskutovat o knihách, rozebírat geometrické záludnosti a učit se samostatnosti a vlastnímu rozhodování. V souvislosti se zaváděním nové informatiky do škol jsme velmi nakloněni práci s robotickými a informatickými hračkami a pomůckami, které děti připravují na jejich budoucí práci a působení v různých odvětvích. Zajímáme se o 3D tisk, programování a moderní způsoby výuky.

Taková práce je pro děti stokrát přínosnější než poslech přednášky v lavici,
zápis do sešitu a biflování.

Nikomu nebereme jeho názor a nesnažíme se vnutit ten náš. Každý má o vzdělávání jinou představu a my plně respektujeme to, že s námi někteří nemusí souhlasit. A o tom to právě je. Je dobře, že rodiče si mohou školu vybrat a svému dítěti dopřát radost tam, kde tráví většinu svého času.

Zápisy do komunitní školy v Kyjově budou formou rozhovoru s rodiči i dítětem probíhat až do konce června, aktuálně ale do naplnění první smíšené skupiny zbývá 5 volných míst. Proto je vhodné neotálet a kontaktovat budoucí vedení školy s domluvou termínu na e-mailu dipot.edu@gmail.com, nebo na tel. 730 823 944. Vaše návštěva není závazná, ale dozvíte se na ní všechny konkrétní informace.

Mgr. Andrea Chludilová

V Kyjově vzniká nová soukromá komunitní školaV Kyjově vzniká nová soukromá komunitní školaZdroj: DIPOT EDU s.r.o./archiv