Moderní dopravní infrastruktura je předpokladem hospodářské konkurenceschopnosti. Její výstavba je ale velmi finančně nákladná, a proto OP Doprava prostřednictvím evropských strukturálních fondů podpořil v programovém období 2014–2020 mnoho významných silničních a železničních projektů. Celkové způsobilé náklady každého z nich byly vyšší než 75 milionů EUR (cca 1,8 mld. Kč), takže by se bez této pomoci mohly jen obtížně realizovat.
Silnice I/11 Nebory-Oldřichovice-Bystřice
Typickým projektem, který v sobě spojuje ekonomické, dopravní i ekologické přínosy, je více než 11kilometrová přeložka silnice I/11 Nebory – Oldřichovice – Bystřice v Moravskoslezském kraji, která je součástí propojení dálnice D48 se Slovenskem. Její původní trasa procházela hustě zastavěným územím obcí Třinec, Nebory a Oldřichovice, kde tranzitní doprava – směřující z průmyslové zóny v Nošovicích a z Třineckých železáren na dálnici D48 – způsobovala dopravní kolapsy. Její vyvedení z intravilánu těchto obcí přineslo nejen zvýšení plynulosti dopravy, ale také zlepšení životního prostředí pro jejich obyvatele. Význam silnice I/11 je v současné době znásoben požadavkem na kapacitní propojení nošovické automobilky Hyundai Motors Company s automobilkou KIA Motors na Slovensku.
Projekt přeložky silnice I/11, který slouží široké veřejnosti od konce roku 2017, byl podpořen z Fondu soudržnosti částkou přes 1,8 mld. korun.
Modernizace trati Sudoměřice-Votice
Operační program Doprava podpořil v uplynulých letech výrazným způsobem také modernizaci železniční infrastruktury, a to například na tzv. železničních koridorech, které tvoří páteř železniční sítě. Cílem projektu Modernizace trati Sudoměřice – Votice, která je součástí 4. železničního koridoru z Prahy do Českých Budějovic, bylo zdvoukolejnění a napřímení celého traťového úseku, což umožní po instalaci zabezpečovacího systému ETCS zvýšit cestovní rychlost vlaků až na 200 km/h a zlepšit tak konkurenceschopnost železniční dopravy. Celkové investiční náklady byly 6,7 mld. korun, přičemž z evropských strukturálních fondů šlo přes 3,9 mld. korun. Modernizovaný úsek trati je v provozu od června 2023.
Rekonstrukce žst. Olomouc
Dalšími velkými infrastrukturními projekty, které byly podpořeny z evropských strukturálních fondů, jsou například modernizace trati v úseku Rokycany – Plzeň, rekonstrukce žst. Olomouc, výstavba 12kilometrového úseku dálnice D35 Opatovice nad Labem – Časy – Ostrov nebo pořízení nových železničních elektrických jednotek do majetku Jihomoravského kraje. Souhrnný příspěvek z fondů EU činil v jejich případě více než 15 mld. korun.
Pořízení nových železničních elektronických jednotek do majetku jihomoravského kraje