Naši dnešní procházku ve Svinově zahájíme na křižovatce ulic Polská a Sabinova. Vydáme se pozvolně se svažující ulicí Sabinovou. Prvním tématem procházky je svinovská parní cihelna. Po pravé straně se nachází nepříliš vzrostlá zeleň, která vyrůstá na zavážce dobývacího prostoru cihelny tzv. hliniště. Svinovská parní cihelna byla vystavěna v roce 1897. Svého největšího rozmachu však dosáhla na začátku 30. let 20. století. V té době se v prohlubni pod oním zarostlým prostorem pohybovalo elektrické korečkové rypadlo a dobývalo hlínu k výrobě cihel. O hloubce dobývacího prostoru si uděláme nejlepší představu, pokud si po 400 metrech uděláme malou odbočku vpravo dolů k řadovým patrovým garážím. Ty se nacházejí v nezasypané části hliniště, kterým kdysi projížděla benzinová lokomotiva táhnoucí vozíky plné hlíny. Podél ulice Sabinovy pokračujeme dál a vpravo máme oblast bývalých sušáren surových cihel až narazíme na malý parčík, vedle kterého se nachází další garáže. Přibližně v jejich prostoru se nacházela samotná stavba cihelny včetně kruhové pece. Jedinou dochovanou stavbou je podélný domek na pravé straně spodního konce ulice Sabinova, který býval kanceláří a bytem pro svinovskou parní cihelnu. Po šesti stech metrech procházky se můžeme zastavit a shlédnout video věnující se svinovské cihelně. Zde je odkaz
Dále se vydáme napříč motýlí loukou k náspu ulice Opavská a podél něj směrem ke Svinovským mostům. Asi po třech stech metrech se přiblížíme k bílé neudržované průmyslové budově ohraničené pravoúhlou komunikací. Jedná se o původní budovu Svinovské žárovkárny Tatra. V roce 1931 zde spatřila světlo světa první svinovská žárovka. Příběh téměř antických rozměrů stojí za shlédnutí. Proto si neváhejte při obhlídce místa pustit video z dalšího odkazu
Pokračujeme směrem ke Svinovským mostům. Jedná se o komplex mostu přes řeku Odru, dálničního mostu, mostu přes železnici a přemostění ulice Bílovecká. Novodobá podoba mostů vznikala na přelomu 70. a 80. let 20. století, ale první zmínky jsou mnohem starší. Někde v jejich blízkosti na zpevněné asfaltové ploše je to pravé místo pro shlédnutí dalšího videa a vzpomínku třeba na Svinovské plato a přilehlou tržnici.
Již notně zmoženi záplavou informací, ale jen kilometr od startu dnešní trasy se vydáme směrem k parku před nádražní budovou. Stojí zde budova místní knihovny, lékárny a lékařských ordinací. Jedná se o jednu z dochovaných staveb místní dráhy Svinov – Kyjovice, která sloužila k ubytování zaměstnanců. Po shlédnutí posledního videa na přiloženém odkazu se vydáme po svinovské části trasy malodráhy po ulici Bílovecké. Vlevo mineme areál dnešního truckcentra s budovou bývalé výtopny parních lokomotiv a pokračujeme podél bývalé válcovny trub v trase někdejšího parního provozu. Po osmi stech metrech přicházíme k mostu přes potok Porubka. Původní koryto potoka vedlo podél ulice Bílovecké už od školy na křižovatce s ulicí Nad Porubkou. Současná trasa potoka je výsledkem regulace související s výstavbou malodráhy v roce 1923. Pokračujeme dále k historické budově školy a zatočíme vpravo. Podél svinovské sýpky pokračujeme ulicí Na Porubkou k restauraci U Slunce. Zde bývala poslední svinovská zastávka malodráhy, která pokračovala dál do Poruby, Vřesiny a Kyjovic. My zde můžeme naše putování ukončit v zahrádce u sklenice zlatavého moku a vzpomenout na kus zaniklé historie Svinova.
Zadavatel: Ostravak, hnutí občanů
Zpracovtel: Ostravak, hnutí občanů