Východní Krkonoše pro rodinnou dovolenou volíme záměrně. Stačilo malé srovnání cen na rezervačním portálu Hotel.cz západních Krkonoš, rozuměj Špindl, a východních, tedy Pec a Janské Lázně a bylo jasno. Ceny ubytování ve východních Krkonoších jsou zhruba o desetinu nižší a volných kapacit je tu víc. Vybrali jsme proto hotel Bouda Máma v Peci, kde mají pro děti vyžití i zvýhodněné ubytování. Mladší ze synů měl tak ubytování za půlku.

Druhým důvodem, proč zvítězily východní Krkonoše, byly právě naše 2 děti ve věku 4 a 7 let. Moc toho neujdou, a tak nám čtyři lanovky v okruhu 15 kilometrů dávají jistotu, že se na hřebeny podíváme. Pro kabinkovou z Janských Lázní a sedačkové lanovky v Peci pod Sněžkou a Velké Úpě navíc kupujeme online společnou jízdenku TourPAS. Platná bude 3 dny, a my tak můžeme vesele jezdit nahoru a dolů. Stihneme rozhledny, dětské parky na hřebenech a třeba i Černohorské rašeliniště.

Zdroj: SkiResort - ČERNÁ HORA – PEC
S TourPASem jsme měli lanovky s výraznou slevou navíc bez omezení počtu jízd. Platí na kabinkové lanovce z Janských Lázní i na dvou sedačkových lanovkách v Peci pod Sněžkou a Velké Úpě.

Podruhé se peněženka zaraduje, když spočítáme, o kolik je společný lístek levnější proti jednotlivé jízdě. Ten nejmladší má lanovky zdarma bez ohledu na typ lístku, takže porovnáváme cenu rodinného balíčku 2+1 a TourPASu. Pokud bychom pro každou lanovku kupovali jízdenku zvlášť a jeli jen jednou, bude to dražší o víc než třetinu. Šetříme tak 650 Kč.

Hned první den chceme dětem ukázat, kam jsme je vlastně vzali. V Peci pod Sněžkou míříme na sedačkovou lanovku Hnědý vrch. Poprvé využíváme TourPAS a necháváme se vyvést na Hnědý vrch do výšky 1207 m n. m., kde stojí nejvyšší krkonošská rozhledna. Čeká nás 138 schodů a pak už nádherný výhled na krkonošský hřeben včetně Sněžky a Studniční hory. Na druhé straně je patrný vysílač na Černé hoře, co vypadá trochu jako Ještěd, a v dáli pohoří, které tipujeme na Jeseníky.

Zatímco třeba na Černé hoře se za vstup na rozhlednu platí, v Peci je zdarma, a tak odškrtáváme další atrakci, kde jsme ušetřili. Scházíme s dětmi do Pece přes Lyžařskou bodu s velkým hřištěm, přes Lesní boudu s pasoucím se stádem ovcí. Kluci jsou nadšení i z letošní novinky, kterou je Tetřívčí hravá naučná stezka Krkonošského národního parku. Pokračujeme pěšinou přes Vlčí jámy. Jde o méně známou trasu s potůčky, povalovým chodníkem a rašelinou, kde i unavené děti rázem ožijí.

Odpoledne stíháme v Peci bobovou dráhu. 900 metrů dlouhá trať plná zatáček děti baví a my kupujeme zvýhodněný balíček 10 jízd za cenu 7 jízd. Tři jízdy zdarma potěší.

Druhý den nás čeká výlet na Herní krajinu Pecka. O tomhle místě jsme toho dost slyšeli i od ostatních rodičů, kteří se sem vrací opakovaně. Interaktivní naučná stezka vznikla před dvěma lety na Portáškách ve Velké Úpě. Vstup je bezplatný a díky TourPASu jedeme levně i lanovkou z Velké Úpy. Rozpočet dovolené plesá a my si užíváme unikátní místo i krásné výhledy. Z Portášek už je to na Růžovou horu co by kamenem dohodil, a tak se do Pece pod Sněžkou vracíme právě tudy. Je to boží místo s výhledy na Sněžku, pasoucími se krávami, skvělým domácím jogurtem, máslem a sýrem. Není se čemu divit, vždyť jsme u nejvýše položené domácí farmy v Česku, na Děčínské boudě. Relaxujeme, vnímáme čerstvý vzduch a přemýšlíme o zítřku.

Zdroj: SkiResort - ČERNÁ HORA – PEC
Rodinná dovolená ve východních Krkonoších nemusí vyjít draze. Každý den můžete mít nějakou atrakci zdarma.

Herní krajina Pecka je interaktivní naučná stezka, kde se dětem bude líbit. Z Herní krajiny Pecka ve Velké Úpě můžete sjet do údolí na horské koloběžce ze SkiResort Live.

Na třetí den je v plánu návštěva Stezky korunami stromů v Janských Lázních. Ještě předtím ale vyjíždíme na Černou horu kabinkovou lanovkou Černohorský Express. Proč se taky nesvést jedinou osmimístnou kabinkou, když máme tu možnost a TourPAS v kapse. U horní stanice lanovky je Dětský park Kabinka s trampolínami, lezeckou stěnou, lodičkami a slackline. Zdrží nás déle, než jsme si mysleli, děti nechtějí pryč, a tak místo pěšího sestupu volíme znovu kabinkovou lanovku. Od dolní stanice v Janských Lázních je to pěšky na Stezku korunami stromů kousek, děti se těší tak, že ani nefňukají, že by je bolely nožičky. Na pokladně jsme příjemně překvapení. Sice tu platí už děti od 3 let, na druhou stranu rodinné vstupné pro 2+1 a 2+2 je za stejnou cenu. Šetříme tedy za jedno dítě, druhé má v balíčku slevu dalších 20 %. Sečteno podtrženo; v kapse zůstává 230 korun. Procházíme s dětmi stezku nejprve od kořenů stromů pod zemí až po korunu ve výšce 45 metrů.  Že má trasa 1500 metrů ani nevnímáme. Po cestě nahoru i dolů je spousta zajímavostí a kvízů pro děti.

Zdroj: SkiResort - ČERNÁ HORA – PEC
Stezka korunami stromů v Janských Lázních nabízí krásný výhled, ale děti zaujme i vřetenovka a podzemní jeskyně.

Hned u horní stanice kabinkové lanovky na Černé hoře najdete 8 atrakcí pro děti v Dětském parku Kabinka. Naše kluky nejvíc zajímaly šlapací káry, ale prošli i všechny ostatní, tedy bungee trampolíny, lezeckou stěnu, slackline park, lodičky a minigolf.

Čtvrtý den máme v plánu vyměnit pohorky za kola. Starší syn už jezdí hezky. Mladšího chceme vést. Vlastní kola jsme ale do hor nebrali,a tak hned ráno míříme do Janských Lázní, kde v budově dolní stanice lanovky sídlí půjčovna SkiResort Live. Platíme za dvě dospělá elektrokola a vozíček. Dětské e-kolo k tomu na celý den dostáváme zdarma. Peněženka plesá a my jedeme vstříc nejvyššímu bodu regionu, na Horní Malou Úpu. S dětmi máme v plánu projít bezplatnou Pohádkovou stezku a na nás s manželem čeká vychlazené pivo Trautenberk, které tu vaří.

Pátý den je opravdu vedro, vyrazit na koupaliště je tak jasná volba. V Trutnově právě otevřeli zrekonstruovanou plovárnu s dráhami pro plavce, dětskými zálivy i hřištěm. Ambici mít alespoň jednu atrakci denně zdarma plníme uvnitř areálu. Skluzavka baví mladšího, 96 metrů dlouhý tobogán toho staršího syna. Nevím, jestli ten den stanovili rekord v počtu jízd, ale mít tyhle dvě atrakce zpoplatněné, tak se rozpočet dost prohne.

Zdroj: Youtube

Poslední den dovolené míříme do pohádkového podzemí ve Svobodě nad Úpou. V centru Rýchorka potkáváme čerty z dolů, vodníky z řeky Úpy i přísného Trautenberka s jeho čeládkou. V podzemí pak narážíme na permoníky i tříhlavého draka, kterého kluci obchází v bezpečné vzdálenosti. Chtělo by to vyvážit podzemí výhledem, a tak stoupáme nad Svobodu nad Úpou. Celý týden klukům slibujeme nějaká zvířátka a tady ve Farmaparku Muchomůrka jich je nepočítaně. Kdo by si dal práci, najde tu asi 40 koz a ovcí, zhruba 20 volně pobíhajících králíků, několik holubů, krocana, slepice i koně. Zdarma je pak úžasná pohádková trasa směrem k Janským Lázním s 9 dřevěnými zastaveními a 9 pohádkami. Na ni navazuje rovněž bezplatná Vřetenovčí hravá naučná stezka Krkonošského národního parku. Závěr dovolené je tedy v pohádkovém a naučném stylu a my doufáme, že až se kluků za měsíc zeptáme, kde je Sněžka a co je vřetenovka, vzpomenou si a zazní to sladké: „Jééé mamíí, pojedeme tam ještě?"

Zdroj: SkiResort - ČERNÁ HORA – PEC
Projet se na lodičce ve výšce 1260 m n.m. můžete jen v Krkonoších. Jde o jednu z atrakcí Dětského parku Kabinka na Černé hoře.

Pojedeme. Výzva mít každý den něco zdarma splněna a to jsme nevyzkoušeli všechny atrakce v okruhu 15 kilometrů. Na příště si necháváme lanový park a trampolíny v Peci, konečně taky návštěvu Sněžky a sjezd na koloběžkách z Černé hory. Láká nás vykoupat se v tůních v Zeleném dole, projít si Černohorské rašeliniště a ochutnat sladké krkonošské borůvky: dozrávají koncem srpna.