„Zimní údržba je jedna z nejdražších položek, kromě rekonstrukcí a výstavby silnic, které se pohybují ve stovkách milionů korun. Výdaje na zimu kolísají podle toho, jak je zimní údržba finančně a klimatně náročná. Většinou jde o částku od 90 do 150 milionů korun,“ říká náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu Michal Kortyš.

Na zajištění zimní údržby se podílí 350 až 400 zaměstnanců, nasazeno je 80 těžkých vozidel s radlicemi a posypovými nástavbami, 15 z nich jsou rezervní vozidla. „Zimní údržba je velmi náročná na techniku, poruchovost nebo poškození vozidel bývá dost značné. Pro zimní údržbu používáme dva druhy materiálu – chemický a inertní posypový materiál. Chemický materiál je sůl a inertní jsou těžené písky nebo strojní drtě. Po zimním období, tam, kde sypeme inertním materiálem, důsledně zametáme a ořezáváme krajnice,“ popisuje ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

Loňská zima byla v historii Pardubického kraje vůbec nejdražší, vynaložená částka na zimní údržbu přesáhla 160 milionů korun. „Důvodem je, že výjezdů bylo velmi mnoho, na okruhy, kterých máme přes 69, jsme jezdili dvakrát i třikrát denně. Jenom v průběhu listopadu a prosince 2021 bylo 41 zásahových dnů s celkovými výkony téměř 210 tisíc kilometrů. Spotřeba posypových materiálů za poslední dva měsíce roku se vyšplhala na necelých 12 tisíc tun, což je roční spotřeba mírného průběhu zimy. Když je zima mírná, spotřeba posypového materiálu se pohybuje kolem šesti až sedmi tisíc tun, ale byly zimy, kdy jsme spotřebovali i 24 tisíc tun,“ pokračuje Miroslav Němec. U inertního materiálu je spotřeba, oproti soli, zpravidla trojnásobná.

Nejdramatičtější událostí loňské zimy byla noc z 3. na 4. prosince, kdy došlo k plošnému sněžení na celém území Pardubického kraje. Vyjela veškeré technika, takový celoplošný zásah spotřebovává až dva miliony korun denně. „Letos je zimní charakter počasí stejný jako vloni. Doba, kdy jsme drželi cenu zimní údržby po mnoho let (od roku 2002) na stejné úrovni, ale nejspíše skončila. Vstupují do toho tři zásadní faktory – covid, dramatické zdražení vstupních nákladů, jako jsou ceny PHM, mzdy nebo služby, a konec období klimatně mírných zim. Předchozí zimy se dotýkaly jen některých částí kraje, téměř vždy minuly Polabskou nížinu, ataky zimy dříve směřovaly do prostoru Hlinska, Poličky, Lanškrouna, Králík, Žamberk a Ústí nad Orlicí, kdežto dnes může být někdy i křižovatka u zimního stadionu v Pardubicích problém,“ uzavírá Miroslav Němec.